Mogelijk gaat het blog werken met vrijwillige donaties of extra service voor betalende lezers. “Google en Facebook hebben een groot deel van de online advertentiemarkt in handen”, legt hij uit. “Het Nederlandse medialandschap wordt bovendien gedomineerd door drie grote Vlaamse bedrijven, die bijna alle media in handen hebben.” Daar moet je volgens de ondernemer op anticiperen. Van den Berg hakt er volgend jaar een knoop over door. “We kunnen prima overleven. Maar ik geloof erin dat het duurzamer is om naar directe omzetstromen toe te gaan. Je verplicht jezelf meer naar je lezers te kijken dan wanneer je alleen met je merk werkt.”
Nepnieuws? Wij willen gewoon satire maken
De Speld maakt een geschatte jaaromzet van boven de 4 ton en is nog niet winstgevend. Het blog verdient geld door zowel branded content, sponsors, boeken en livecongressen. “Je moet het zien als een merkidee, waarbij we allemaal elementen verbinden aan de herkenbare kern”, zegt Van den Berg. Soms wordt satiresite De Speld in verband gebracht met nepnieuws, maar daar wil Van den Berg vanaf. “Wij zijn niet drie 17-jarige Macedoniërs op een zolderkamertje, die door politieke of financiële doeleinden misleidend nieuws aan het verspreiden zijn. […] We willen gewoon satire maken.”
Lees hier hoe De Speld uitgroeide tot Neerlandse satire-autoriteit