Carter koopt Aspiro via zijn bedrijf Project Panther Bidco. De middelen en reikwijdte van zijn bedrijf gaan Aspiro een flinke boost geven, belooft de zakenman die ooit rapte: ‘I’m not a businessman, I’m a business, man.’ Eind vorig jaar trok Carter al zijn portemonnee voor champagnemaker Armand de Brignac.
WiMP telt momenteel 580.000 abonnees verspreid over Zweden, Noorwegen, Denemarken, Polen en Duitsland. Tidal breidde zijn dienst vorig jaar uit naar de VS en Groot-Brittannië en is sinds kort ook in Nederland actief. Ter vergelijking: Spotify heeft 15 miljoen abonnees in 58 landen.
WiMP en Tidal proberen Spotify de loef af te steken met ongecomprimeerde (‘lossless’) muziek. Daardoor klinken Justin Timberlake en Mozart – bijvoorbeeld op een volwaardige audio-installatie – net wat beter dan via Spotify, dat muziek comprimeert tot maximaal 320 kilobit per seconde.
Die extra bandbreedte heeft wel een prijs: toegang tot de catalogus van Tidal kost 19,99 euro per maand, vergeleken met 9,99 euro voor Spotify.
Muziek-ceo’s
Met zijn nieuwe aanwinst gaat Carter ook de concurrentie aan met collega-rapper Dr. Dre, die onder meer de streamingdienst Beats Music opzette en deze vorig jaar verkocht aan Apple (als onderdeel van de verkoop van koptelefoonmaker Beats Elektronics).
Muzikant Neil Young stort zich met de draagbare muziekspeler Pono ook op high definition audio, al is die vooralsnog niet gekoppeld aan een streamingdienst. Daardoor moeten albums los worden gekocht – hartstikke ouderwets natuurlijk.