Daar stonden ze dan op een podium in een Amsterdamse tv-studio, voorzien van een leger A3’tjes en een confettikanon. Het was begin december toen ondernemerszussen Jasmijn en Lyla Kok meededen aan de voorrondes van het NPO1-programma Dragons’ Den, dat kapitaalkrachtige investeerders aan aanstormende ondernemers koppelt.
Aanstormende ondernemers, dat zijn de zussen Kok zeker: ze leiden het bedrijf Nanny Nina, voorheen Oppas Madelief, een platform dat oppassen en nanny’s aan ouders koppelt. Nanny Nina groeide in enkele jaren uit tot een 15-koppige organisatie en het was tijd om investeerders aan boord te halen, vonden de zussen.
Een fysiek product kunnen de platformondernemers logischerwijs niet laten zien, dus moesten ze iets anders zien te vinden om op te vallen. Dat werd het aloude confettikanon. Terwijl Jasmijn A3’tjes voorzien van met de hand geschreven tekst en tekeningen in de lucht hield, liet Lyla het confettikanon afgaan. Bam! De studio mocht dan in no-time bezaaid zijn geraakt met papiersnippers in duizend kleuren, de jury was enthousiast. De zussen waren door naar de officiële opnames, die 3 weken later plaatsvonden.
Geen gratis pr
Eigenlijk hadden de zussen zich opgegeven vanwege de gratis pr die ze door het programma dachten te krijgen. ‘Waar we al snel achterkwamen, was dat je je merknaam niet mag gebruiken’, lacht Jasmijn. ‘Ze krijgen natuurlijk overheidssubsidie, dus willen ze geen reclame maken voor bedrijven.’
De zussen hebben het slim opgelost door een Instagram-video te maken waarop ze beiden te zien zijn, die binnenkort live gaat. ‘Het is namelijk verboden om delen van het programma te delen. We zijn een tweeling, dus dan val je al snel op. Zo’n video waarin wij te zien zijn, linken mensen dan wel aan het programma.’
‘Dikke stress’
De opname, eind december, ging niet zonder stress. De zussen hadden de A3’tjes ingewisseld voor een foamboard, met aan weerszijden opgeplakte briefjes. Ze moesten het bord daardoor telkens draaien als de ander aan de beurt was met praten. ‘5 minuten voor de pitch kwamen we erachter dat we daar écht niet goed in zijn’, lacht Jasmijn. ‘Dikke stress hadden we daar.’
Het draaien met het foamboard ging ook tijdens het pitchen niet altijd even soepel, vertelt Jasmijn. ‘In de aflevering hebben ze het gelukkig zo gemonteerd dat er een leuke bordendans is ontstaan.’ De wondere wereld van tv.
Alsof je trouwt
Bam! Een nieuw confettikanon veranderde ook deze studio in een palet aan papiersnippers. Wederom bleken de investeerders gecharmeerd te zijn van de zussen. ‘Het is wel gek, deze show’, vindt Jasmijn. ‘Als je aandelen weggeeft in je bedrijf is het alsof je trouwt. Je kent elkaar dan goed. Deze mensen (de investeerders, red.) kenden we helemaal niet, maar je gaat toch een overeenkomst aan.’
Tegengestelde belangen
Van tevoren hadden de ondernemers wel hun research gedaan naar de deelnemende investeerders. Pieter Schoen, mede-oprichter van de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE), stond op het lijstje, vertelt Jasmijn. ‘Hij heeft de energiemarkt gedisrupt: een taaie markt, net als de markt van de kinderopvang, die wij willen disrupten.’ Schoen sloot zich als investeerder aan, net als Shawn Harris, een investeerder over wie de zussen online niet veel konden vinden.
‘Tijdens de onderhandelingen merkten we pas hoe ontzettend gaaf zij is’, zegt Jasmijn. ‘Het is gek, want je onderhandelt om samen één bedrijf te worden, maar hebt op dat moment nog tegengestelde belangen. Shawn zat er eerlijk in. Ze zei: we gaan dit bedrijf samen groot maken. We denken er in de basis hetzelfde over, maar moeten nu nog even onderhandelen om de overeenkomst op te stellen.’
Coronacrisis
Dat onderhandelen bleek bepaald niet over één nacht ijs te gaan. Ze waren er bijna uit, toen plots de coronacrisis zich aandiende. De investeerders vroegen de zussen om verschillende scenario’s te schetsen over welke impact de crisis op hun bedrijf zou kunnen hebben. Met behulp van vrienden, familie en – niet onbelangrijk – hun accountant, kwamen de zussen al snel met meerdere scenario’s op de proppen.
In het slechtste scenario, dat bekend kwam te staan als het ‘horrorscenario’, zou 70 procent van de klanten opzeggen, vertelt Jasmijn. ‘We konden ze vertellen dat we dan alsnog konden overleven. Marketing is onze grootste kostenpost. Zouden we dat tijdelijk stopzetten, dan hebben we alleen nog de huur en het personeel te betalen.’
Hobbels op de weg
De deadline voor de deal was vandaag en dat is nét gelukt, vertelt Jasmijn. Een week geleden hebben ze getekend, maar op het laatste moment waren er nog hobbels op de weg. ‘De investeerders wilden toch nog even afwachten hoe het met de coronacrisis zou verlopen. Dat vonden wij niet oké. Wil je nu niet investeren, dan ben je niet overtuigd van het businessidee, zeiden we.’
‘We zijn de komende 5 jaar sowieso nog niet van plan grote winsten te maken, omdat we eerst willen investeren. De maanden van de coronacrisis gaan wel weer over, maar een investering in ons bedrijf is er een voor de lange termijn. Ze bleken echt te geloven in het concept en we zijn er dus alsnog uitgekomen.’
Fors belang
Het langst waren de zussen bezig met de onderhandelingen over het financiële gedeelte. In het programma krijgen de succesvolle ondernemers een investering van een half miljoen euro voorgeschoteld, tegen een vrij fors belang van 30 procent.
De zussen wilden nog niet zoveel procent van hun bedrijf van de hand doen. Zelf dachten ze aan een half miljoen euro voor 14 procent van de aandelen, tegen een voorgestelde waardering van 3 miljoen euro. Deze waardering hadden de dames opgesteld met de hulp van waarderingskenner en Sprout-expert Joachim Blazer.
Dat ging de ‘Dragons’ dan weer te ver. ‘Ze zeiden: dat is júllie waardering, maar wij willen onze eigen waardering vasthouden’, zegt Jasmijn. Uiteindelijk kwamen de investeerders met de ondernemers overeen een investering van 333.333 euro te doen, tegen een belang van 20 procent, dat eventueel nog uitgebreid kan worden in de toekomst. De investeerders waarderen Nanny Nina nu op 1,7 miljoen euro.
Au pair-diensten
Het kersverse groeigeld willen de ondernemers steken in het gratis maken van hun avondservice voor oppassers. Geld moet er vervolgens verdiend worden met au pair-activiteiten en een gastouderbureau. ‘De marges liggen daar veel hoger’, zegt Jasmijn. ‘In de avondservice hebben we veel concurrenten, maar die partijen hebben geen andere producten. Door onze avondservice gratis te maken, krijgen we er een waardevolle marketingtool bij.’
De licentie voor au pair-diensten wisten de dames in januari te verkrijgen. Het kostte ze wel 2 jaar tijd, vertelt Jasmijn. ‘Je moet voldoen aan dezelfde regels als waar een corporate als Shell zich aan moet houden, omdat je mensen uit andere landen naar Nederland haalt.’
Geen horrorscenario
Het gevreesde horrorscenario is voor Nanny Nina nog lang niet waarheid geworden, aldus Jasmijn. Sterker nog: de omzet liep tijdens de lockdown nog geen 10 procent terug. ‘We werken met een membership-model, met klanten die een vaste oppas hebben. Nu alle kinderen thuis zitten terwijl de ouders thuis moeten werken, hebben veel ouders behoefte aan een oppas om de kinderen te vermaken. De abonnementen lopen daarnaast gewoon door.’
‘Enkel onze avondservice wordt iets vaker opgezegd, zo’n 20 tot 30 procent. Dit deel maakt echter maar 13 procent van onze totaalomzet uit – vandaar dus dat we het gratis willen maken.’ Jasmijn stelt wel te hopen dat een eventuele heropening van de Nederlandse scholen straks geen gat zal slaan in de omzet van haar bedrijf.
Denkwijze van investeerders
De ondernemer heeft twee tips voor aspirant-deelnemers aan Dragons’ Den. ‘Leef je in in de denkwijze van de investeerders’, adviseert ze. ‘Veel bedrijven pitchen over wat ze zelf leuk en belangrijk vinden, maar investeerders kijken op een heel andere manier naar je bedrijf. Je moet je winstmarges en toekomstplannen kunnen laten zien. Oftewel: zorg ervoor dat je je cijfers op orde hebt.’
Wees tot slot nooit uit de hoogte, adviseert Jasmijn. ‘Wij vonden het spannend om mee te doen, want deelnemers worden er best hard afgebrand. Dit gebeurt echter nooit als je je sympathiek opstelt. Vinden ze het dan niets, dan zeggen ze gewoon: het is een leuk idee, maar het past niet bij mij. Stel je je arrogant op, dan werkt het niet. Wees daarom je chille zelf.’