Villamedia meldde dinsdag het faillisement. De redactie van het tijdschrift zit thuis.
In 2006 benoemde Sprout Fons Burger tot een van de 25 beste MVO-ondernemers van Nederland. De plannen waren destijds groots: een verwachte omzet van twee à drie miljoen euro in 2007.
Dat is niet gelukt. Het tv-programma op RTL met Antonie Kamerling en Isa Hoes als presentatoren flopte en kreeg na het eerste seizoen geen vervolg meer. Met het tijdschrift en de website ging het iets beter maar nu is het toch echt gedaan.
Solidaridad
Nico Roozen, directeur van ontwikkelingsorganisatie Solidaridad, die vijftig procent van Goodies BV bezat, lijkt weinig aangeslagen door het faillissement. “Goodies heeft altijd veel waardering gekregen, maar was commercieel niet succesvol. De belangrijkste tak was het magazine. Dat moest doorgroeien naar 50-70.000 betaalde abonnementen in anderhalf jaar. Die aanlooptijd is te kort geweest.”
De ontwikkelingsorganisatie sprong in het Goodies-avontuur omdat er ‘vanuit de uitgevers te weinig initiatief werd genomen’. Pas een jaar later gingen ook grotere uitgevers op zoek naar de (milieu)bewuste doelgroep die niets van geitenwollen sokken moest hebben.
Op zoek naar de doelgroep
“De nieuwe groene lifestyle doelgroep is nog niet goed in kaart gebracht. Niemand weet wat die doelgroep precies wil. Daarom worden er nu allerlei initiatieven gestart om die doelgroep te bereiken. De meeste van die initiatieven zullen ook floppen.”
Roozen ziet het onlangs gestartte tijdschrift Green.2, waar Henk Keilman in investeerde, als één van die pogingen. “Zij hebben veel diepere zakken dan wij. Hopelijk houden zij het langer vol.”
Of Solidaridad opnieuw zal investeren in een uitgeefconcept? “Het is natuurlijk niet onze primaire taak. En omdat anderen het thema oppakken is er minder reden voor ons om er weer in te springen.”