Ten opzichte van 2000 heeft bijna een vijfde van de reisbureaus zijn deuren moeten sluiten. Toch blijven winkels waar mensen naar toe kunnen gaan onmisbaar voor reisbureaus, althans voor D-reizen.
“Klanten kijken op onze site en boeken vervolgens in de winkel. En omgekeerd”, zegt Will van den Hoogen, directeur van D-reizen. “Het is voor een organisatie als D-reizen niet het een of een ander. Ongeveer zeventig procent van de verkoop van reizen aan de 1,1 miljoen klanten van D-Reizen gaat via de reiswinkel.”
Afzwakken
“Dat reisbureaus zullen verdwijnen door de opkomst van het internet lijkt een voorbarige conclusie”, zegt woordvoerster Mirjam Dresmé van de Algemene Nederlandse Vereniging voor Reisondernemingen (ANVR). Zij verwacht dat de daling zal afzwakken in de komende jaren. “
Het internet heeft natuurlijk een rol gespeeld, maar de concurrentie in de reisbranche is ook erg groot.” Van den Hoogen verwacht dat vooral de kleine reisbureaus het moeilijk zullen krijgen. “Ik denk dat er nog wel zo’n driehonderd reisbureaus hun deuren zullen sluiten de komende jaren.” Dat komt neer op een verdere daling van vijftien procent ten opzichte van het jaar 2000.