Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innovatieve ‘kroegentocht’ OpenCo wil buzz creëren

Geen congrescentrum gevuld met met deelnemers die luisteren naar sprekers, maar binnenkijken bij de meest innovatieve startups en snelgroeiende bedrijven. Dat is de formule van OpenCo, een innovatiefestival dat op 15 mei losbarst in Amsterdam. 'De magie zit 'm in het bezoeken.'

Het 1-daagse evenement, waar Sprout mediapartner van is, is overgewaaid vanuit de VS. Daar was San Francisco in 2012 het toneel van de eerste editie.

De lijst met steden inmiddels uitgebreid met New York, Detroit, Boulder, ‘Silicon Valley’, Los Angeles en Londen. Amsterdam, waar ruimte is voor 1.000 nieuwsgierige bezoekers, trapt de reeks dit jaar af. Driekwart van de beschikbare plekken is inmiddels vergeven.

De dag belooft een ‘persoonlijke, unieke en inspirerende ervaring van de innovatie-economie’ te worden, wat weer kan leiden tot onverwachte samenwerkingen en ontmoetingen.

Inschrijven kan nog tot en met 13 mei

Deelnemers selecteren voor deze innovatieve ‘kroegentocht’ 6 bedrijven (zogeheten HostCo’s) voor een kijkje achter de schermen. In totaal zetten 48 bedrijven hun deur open, van bekend (o.a. Tesla, Twitter, en PayPall) tot minder bekend (o.a. Volkshotel, Dakdokters, Buzzoek). Ook de groeiversnellers StartupBootcamp en Rockstart doen mee.

Ondernemers, investeerders, jonge talenten en toekomstige leiders krijgen zo een persoonlijk beeld van de deelnemende bedrijven in hun eigen ‘habitat’, met oprichters die openhartig hun verhaal vertellen en sneak previews van prototypes.

Buzz

‘Het selecteren van bedrijven betekent dat je niet naar andere bedrijven kan, maar dan kom je later mensen tegen die er wel zijn geweest’, vertelt Andrea Bosboom, een van de initiatiefnemers die het concept naar Nederland haalde. ‘Die buzz, dat geroezemoes waar ze zijn geweest en wat ze meegemaakt hebben, dat neemt gedurende de dag toe.’

De meeste bedrijven in Nederland zijn eenpitters, vertelt Bosboom, maar die hebben geen directe toegang tot innovatie. ‘Wat wij willen bereiken is om de innovatiedrempel te verlagen.’

Het gaat volgens haar tijdens OpenCO om het laten zien van innovatie ‘in al z’n vormen’, en dus niet alleen hightech. ‘Onze lineup is niet kinderachtig, je krijgt niet vaak de kans om deze bedrijven allemaal in 1 dag te zien. Ik raad wel aan: ga niet alleen naar de grote namen.’

Kruisbestuiving

De filosofie achter OpenCo is openheid en kruisbestuiving: veel succesvolle ondernemingen komen voort uit samenwerking, benadrukt Bosboom. ‘De snelle groeiers zijn vaak duo’s, geen eenpitters.’

‘Binnen de nieuwe economie kun je prima met je concurrent samenwerken, onder het motto ‘vergroot de taart’. Je hoeft niet te vechten om de laatste kruimels, en altijd het grootste stuk willen krijgen.’

Spijbelen

‘Jonge mensen begrijpen deze filosofie. Ik ken tieners die vanwege OpenCo willen spijbelen, en die proberen met school te overleggen om hier een werkstuk over te maken. Dat zag je tien jaar geleden veel minder. Die nieuwe generatie ziet de wereld als maakbaar, laat zich niet remmen door conventies – net als de deelnemende bedrijven trouwens.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wereldspeler

Een van de mensen die OpenCo steunen is Pieter Waasdorp, directeur ondernemerschap bij het ministerie van Economische Zaken. Hij wil dat Nederland een land wordt waar het aantrekkelijk is om als bedrijf door te groeien en een wereldspeler te worden.

‘Hiervoor hebben ondernemers toegang nodig tot onder andere kapitaal, klanten, coaching en tot elkaar. Initiatieven als OpenCo voldoen precies in die behoefte. Daarom steunt het ministerie dit initiatief van harte.’