Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innovatie hoger op prioriteitenlijstje

Topondernemers sluiten het onderwerp innovatie weer in de armen als belangrijkste agendapunt, ten koste van kostenbesparingen.

Dat blijkt uit een onderzoek van opleidingscentrum De Baak naar de prioriteitenlijstjes van 175 managers van bedrijven (met een minimum omzet van 5 miljoen euro en 50 medewerkers). Bijna 59 procent van deze bestuurders zien het vergroten van het vernieuwend vermogen van hun bedrijf de komende jaren als een van de topprioriteiten.

De belangrijkste succesfactor is daarbij voor de meesten ‘het centraal stellen van de klant’, gevolgd door de juiste competenties bij medewerkers, en een goede samenwerking tussen afdelingen binnen de organisatie.

Bedrijven die zich anno 2014 nog sterk richten op kostenbesparingen, hebben volgens De Baak in een eerder stadium veelal niet diep genoeg gesneden ‘of hebben onvoldoende kans gezien zichzelf aan te passen aan een veranderende markt en/of nieuwe markten aan te boren’.

Ook de nadruk op sales neemt af, stelt het rapport. Een extra ‘push’ op de markt gaat de komende periode niet meer het verschil gaat maken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Volgens een woordvoerder van De Baak lijkt er nu op dat bedrijfsleiders ‘daadwerkelijk vanuit een andere visie en aanpak de weg naar boven willen vinden. Een aangepast businessmodel is hier onderdeel van, maar we zien, ten opzichte van 2013, ook een verdubbeling in de aandacht voor fusies, overnames en het bewerken van internationale markten.’

Een grote uitdaging blijft volgens de onderzoekers verder het uitstippelen van een langetermijnstrategie in een razendsnel veranderende wereld. ‘Het uitzetten en bewaken van de strategische koers, vereist afstand en reflectie. En dat wordt niet altijd makkelijk gevonden.’