De omzet van TMG daalde vorig kwartaal met 5 procent ten opzichte van een jaar eerder, tot 124 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (ebitda) ging met bijna een kwart omlaag tot 7,6 miljoen euro.
Dit kwam door verder dalende inkomsten uit advertenties en door hogere verkoopkosten, die uiteindelijk het bereik van de publicaties van TMG moeten vergroten.
De uitgeverij overweegt een betaalmuur voor al zijn regionale uitgeven. De proef met betaalde berichten bij het Haarlems Dagblad biedt volgens het Amsterdamse bedrijf perspectief om dit ook bij de andere regionale dagbladen uit te rollen.
TMG verwacht vanaf de tweede helft van dit jaar de vruchten te kunnen plukken van de extra verkoop- en promotieactiviteiten die zijn ondernomen om de aanhoudende druk op de inkomsten te beperken.
In de tweede helft van 2014 zullen ook de effecten van de reorganisatie zichtbaar worden. Die operatie zorgde ervoor dat de kosten vorig kwartaal bijna 10 miljoen euro lager waren dan een jaar eerder.