Het ideeDag 1: Ik sta onder de douche, en eureka!’. Het idee was geboren. De hele dag denken, filosoferen en brainstormen. Het kan toch niet zo zijn dat het nog niet bestaat? Zoeken, googlen, nog eens zoeken, etc. Conclusie: het bestaat nog niet. Dit kan twee dingen betekenen: ik ben de eerste of er is geen markt voor. Dag 2: Businessmodel uitdenken en verder speuren. Wow! Een echt goed idee. Dag 3: Een bevriende financier gebeld, “ik heb een goed idee, wil dat aan je voorleggen”. Kom maandag maar. “Nee, vandaag is beter, dan kan ik het weekend verder bouwen”. OK. ’s Middags idee uitgelegd: de elevator pitch. 10 minuten later: “Let’s do it. Hoeveel heb je nodig?”. Op basis van mijn eerste businessmodel: ongeveer bedrag A. Akkoord. Ben het gaan uitwerken en een week later zaten we gezellig te dineren.
Dag 10: Na het nagerecht kwamen de papieren op tafel. Plan uitgebreid toegelicht en overeenstemming bereikt over financiering bedrag B. B was twee keer zo hoog als A. Maar nu was alles uitgebreid doorgedacht en onderbouwd (Note: iedere financier weet dat van plan tot realisatie, altijd twee keer zo duur is en twee keer zolang duurt, maar dat is ondernemen).
Het papierwerk Afspraak bij de notaris. Zelfs die begon te glimmen toen hij het plan hoorde. Hoe ziet het papierwerk er uit? 1. concept statuten voor de BV 2. aandeelhoudersovereenkomst (hoe verdelen we de aandelen en dus stemverhoudingen? Welke prijs betalen de investeerders voor hun aandelen?) 3. machtigingen voor de notaris 4. inschrijving BV bij de Kamer van Koophandel 5. inschrijven functionarissen bij KvK 6. formulieren “verklaring geen bezwaar” van het ministerie van justitie 7. openen bankrekening en veel formulieren bij de bank 8. bankverklaring van bank naar notaris 9. managementovereenkomst directie 10. aanmelden bij belastingdienst
Ik kan nog vele papieren verzinnen die afgelopen weken mijn buro hebben gepasseerd. Juist met externe aandeelhouders komt er nog veel extra bij kijken. Contracten sluit je om twee redenen:
1. om vast te leggen hoe je dingen wilt2. om vast te leggen hoe het moet als het misgaat
In dit geval ken ik de financier erg goed en vertrouwen we elkaar 100%. Dus dat gaat allemaal wat makkelijker. In real life zal het niet zo snel gaan. Letter of Intent, participatie-overeenkomst en due diligence en vooral veel juristen, dat hebben we allemaal buiten de deur gelaten.
Dag 30: Vijf weken tussen het business-idee en het durfkapitaal gestort, dat is extreem snel. Intussen zijn we nu een maandje bezig en begint het bedrijf al aardig vorm te krijgen. Nog een week of zes en we treden naar buiten. Hard werk, veel energie en veel plezier. Nieuwe dingen uitdenken, doorspreken en in gang zetten. Om met Nils te spreken, de ambitie groeit naarmate je ouder wordt. Dat is maar goed ook. Een echte ondernemer leunt niet achterover, maar wil altijd achter de horizon kijken. Je weet maar nooit welke opportunities achter die horizon liggen. Mijn motto blijft “your future starts here, today”. Maak er wat moois van!