1. Sanoma stapt in kinderkleertjes
Uitgeverij Sanoma investeert in Brandkids.com, de online kinderkledingwinkel van Peter Sorber en Hans Lormans die in maart live is gegaan. Brandkids is nu eens niet opgezet door moeders die dol zijn op het vinden van de leukste kleding voor hun kleintjes, maar twee vaders. Sorber (voorheen e-commercespecialist bij TNT Post) en Lormans (merk- en designmanager in de mode) verkopen niet alleen merken volgens het shop-in-shopprincipe, consumenten kunnen ook tweedehands kleding aanbieden via Brandkids. Hoeveel Sanoma Ventures investeert is niet bekend. Volgens de uitgever past kinderkleding goed bij de jonge ouders voor wie bladen worden gemaakt. Brandkids kan profiteren van het bereik van die bladen en de ervaring met appjes en internet van Sanoma.
2. Megaschade webwinkels door iDeal-aanvallen
Webwinkeliers hebben tientallen miljoenen euro’s schade opgelopen door de cyberaanvallen die het online betaalsysteem iDeal hebben lamgelegd. Dat zegt Wijnand Jongen van branchevereniging Thuiswinkel.org. ‘Ieder uur dat iDeal niet werkt kost tussen de 5 en 7 miljoen euro. Als het alleen bij één grote bank niet werkt, zoals bij ING, kun je de schade door 3 delen’. Ongeveer een derde van de consumenten ziet af van een koop als iDeal niet beschikbaar is. De rest probeert het op een later moment of betaalt op een andere manier. Volgens Jongen is het voor webwinkels lastig hun schade te claimen.
3. Curaçao zit Michiel Mol dwars
Curaçao twijfelt of zijn luchthaven wel geschikt is voor toeristische ruimtevluchten. Slecht nieuws voor Michiel Mol, want hij heeft in 2011 afspraken gemaakt voor zijn Space Expedition Corporation (SEC). De nieuwe eilandbestuurders vinden het ruimtereizen te lawaaiïg, slecht voor het milieu en zijn bang dat het initiatief te veel geld kost. Mols ruimteschip, nu nog in aanbouw, zal dit jaar zijn eerste testvluchten maken en kan vertrekken en landen vanaf ‘gewone’ luchthavens. Er is wel speciale wetgeving voor nodig. Dat Curaçao twijfelt, is volgens Mol geen ramp. Hij kan met Space Expedition Corporation uitwijken naar Mojave, vlakbij Los Angeles.
4. MKB-beurs luidt de gong in juni
Ondernemers moeten vanaf juni kapitaal kunnen ophalen via een speciaal op hen gerichte Europese beurs. Euronext voert hierover momenteel de laatste gesprekken met de autoriteiten in onder meer Frankrijk en Nederland, zegt een woordvoerder van het beursbedrijf in Forum, het blad van werkgeversorganisatie VNO-NCW. De toegangsdrempel van de beurs wil Euronext zo laag mogelijk houden door de noterings- en transferkosten ‘drastisch’ omlaag te brengen. De huidige Amsterdamse Alternext-beurs, ook gericht op mkb’ers maar geflopt, moet opgaan in de nieuwe beurs.
5. Windows 8 drukt pc-verkopen
Normaliter geeft de komst van een nieuwe Windows-versie de pc-verkopen een boost. Dit keer lijkt het andersom: de pc-markt beleefde in het eerste kwartaal de grootste dip in de geschiedenis, meldt marktonderzoeker IDC, en Windows 8 krijgt de schuld. De afzet stortte in met 14 procent. Marktleider HP zag de verkopen zelfs met een kwart inzakken, maar bleef nipt de nummer 1, voor de Chinezen van Lenovo. Tablets en smartphones vraten al flink aan de populariteit van de pc, stelt IDC, maar consumenten die nog wel een desktopcomputer wilden aanschaffen, worden afgeschrikt door het nieuwe besturingssysteem van Microsoft, dat laveert tussen een mobiel aanraaksysteem en het vertrouwde Windows.
6. Reclame rond kroning kost goud
Adverteerders moeten flink betalen voor tv-reclame op 30 april. De Ster rekent voor commercials tijdens de troonswisseling bedragen die oplopen tot 45.000 euro voor een halve minuut. Het duurst zijn de spotjes overdag als koningin Beatrix de Akte van Abdicatie tekent in het Koninklijk Paleis in Amsterdam. ’s Middags is de inhuldiging van de nieuwe koning in de Nieuwe Kerk. De tarieven voor reclamespots bedragen tijdens de abdicatie 35.000 en 45.000 euro, afhankelijk van het tijdstip. De adverteerder krijgt dan ook wel waar voor zijn geld. Tijdens de vorige troonswisseling in 1980 was de kijkdichtheid 46 procent, destijds keken bijna zeven miljoen mensen.
7. En dan dit: Miljard aan doeken cadeau
Leonard Lauder, voormalig directeur van het cosmeticabedrijf Estée Lauder, heeft 78 kubistische kunstwerken geschonken aan het MoMA, het Museum of Modern Art in New York. Geschatte waarde: 1 miljard dollar. Het museum beschrijft de collectie als ‘een van de meest waardevolle ter wereld op het gebied van het kubisme’. Het gaat om 33 doeken van Pablo Picasso, 17 van Georges Braque, 14 van Juan Gris en 14 Fernand Léger. ‘Een cadeau aan de inwoners van New York’, noemt miljardair Lauder zijn gift. Hij noemt New York de ‘hoofdstad van de kunst in de wereld’. Naast de doeken is er een fonds van 22 miljoen dollar opgericht voor studie naar moderne, hedendaagse kunst.
Tot zover de Sprout update van donderdag 11 april. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.
Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de nieuwsupdate van Sprout, plus inspirerende verhalen, tips & tricks, expertblogs en columns.