“Sinds de lancering van ZAH 2.0 hebben we 50 procent meer bezoekers en een verdubbeling van het aantal pageviews”, meldt Den Hollander Hij wijst ook op de niet tot op de milimeter betrouwbare Alexa-index. Daarop is Funda met bijna de helft gedaald sinds 2006. Zoekallehuizen maakt een licht sprongetje naar boven en staat ongeveer gelijk met het dalende Jaap.nl. (Inmiddels is de ZAH-lijn weer gekanteld).
“De trend is dat Funda daalt en copycat Jaap.nl ook na het staken van de reclamecampagne. Het winnen van de rechtszaak heeft ook niet geholpen. ZAH trekt weer bij na de lancering van de innovatieve 2.0 versie en zal, zo verwacht ZAH, de grootste worden”, aldus een persbericht van vrijdag naar aanleiding van de Alexa-index.
Doorkliks
Vooral dat laatste valt nog te bezien, meent Bob Kuijs van Jaap.nl. “Iedereen weet dat de toename van het bezoek aan ZAH komt doordat zij doorkliks krijgen sinds Funda, nog altijd ruim de grootste huizenzoeksite, is opengegaan. Dit is niet het geval bij Jaap. Leuk om te zeggen dat je groeit, terwijl dat een afgeleide is van je grootste concurrent!”
“Overigens is er na de lichte verhoging vanwege de doorkliks eigenlijk alleen sprake van een tijdelijke toename bij ZAH door de introductie van hun 2.0 versie en het meedoen met de ‘site van het jaar’-verkiezing. Je ziet dat de laatste dagen de normale verhouding zich al weer herstelt”, voegt hij daaraan toe.
2.0
Kuijs ziet dan ook geen reden om zich druk te maken over ZAH. “Wij doen niks tot wij onze eigen 2.0 versie af hebben. We willen de verkopers meer info laten leveren, zowel voor als na de verkoop. Denk aan het geven van een recensie op de makelaar die je zaakjes regelde.”
Kuijs is overigens teleurgesteld in de 2.0-versie van ZAH. “Ik had gehoopt op iets beters. We zijn met zijn allen toch de luis in de pels van Funda. Dan had ik liever een product dat echt beter is.”
Ook Den Hollander vindt ZAH nog niet goed genoeg. “Zowel Jaap als ZAH krijgt een 6,5, Funda een 8. We zijn dus gewoon nog niet goed genoeg. Maar bij ons kun je bijvoorbeeld al wel op het aantal slaapkamers zoeken. We blijven dus aan ons product werken tot we het beste hebben.”