Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoogleraar moppert over Nederlandse ondernemer

Serie-entrepreneur en MIT-hoogleraar Ken Morse ziet het somber in voor de Nederlandse entrepreneur. "Nederlandse ondernemers worden teveel vertroeteld."

De Amerikaanse ondernemersveteraan was afgelopen weekend voor een tweedaags seminar in Delft. Waar hij 50 ambitieuze ondernemers de kunst van het ondernemen bijbracht. Sprout sprak met hem.

 

Waarom doceert u hier ondernemerschap. Ziet u Nederland als een ontwikkelingsland?

“Teveel Nederlandse tech-startups slagen er niet in om verder te groeien dan twintig man personeel. Dat komt door een gebrek aan ambitie of een gebrek aan verkoopstrategie – gericht op de wereldmarkt. Wij willen deze ondernemers wegwijs maken op een markt van wereldniveau.”

 

Is dat gebrek aan ambitie ook aan iets anders te wijten? 
Ik ben in mijn leven regelmatig in Nederland geweest en ik maak me over een paar zaken zorgen: het gebrek aan ambitie, over de te lieve behandeling van Nederlandse ondernemers en over het feit dat Nederlandse ondernemers teveel proberen om geld van de regering te krijgen in plaats van het zelf te verdienen.

Is dat typisch Nederlands?
Eigenlijk denk ik dat de Nederlanders diep in hun hart een grondige hekel hebben aan mensen die succesvol zijn. Als die instelling niet verandert, dan zal de Nederlandse economie ten onder gaan in de tsunami van de wereldconcurrentie.”

 

Ken Morse heeft zes tech-startups op zijn naam staan.  Vijf daarvan bracht hij succesvol naar de beurs, waaronder 3Com en Aspen Technology. Van 1972 tot 1980 stond hij aan het hoofd van een handelsonderneming in China. Sinds een aantal jaar is hij directeur van MIT Entrepreneurship Center in Boston, VS en maakt hij deel uit van het Entrepreneurship Europe Network.

 

 

Vier salestips van Ken Morse:

1. Als je op een beurs een belangrijk iemand wil spreken, moet je zorgen dat je er eerder bij bent dan de rest. En onthoud, ‘five minutes with Mr.Big is like an hour with somebody that doesn’t count.’

2. Geef bij een salesgesprek altijd aan wat uw voordeel is. “Wat als ik uw kosten met vijftig procent terug zou kunnen brengen?”-“Met dit product bespaart u 800.000 euro op jaarbasis.”

3. Ken de feiten. Benader een grote klant pas als je alles van de markt    

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

    weet van de klant. Dat straalt professionaliteit uit.

4. Wees niet bang om recht door zee te zijn, mits je goed bent geïnformeerd.