Dat blijkt uit onderzoek van Interbrand, dat keek naar de merkwaarde van bedrijven. Dit is, komt ‘ie, de “netto contante waarde (NPV) of de contante waarde van de inkomsten die een merk naar verwachting in de toekomst zal genereren”. Oftewel, de daalders die je als onderneming met je merk kunt verdienen.
Apple grootst
Stond Coca-Cola in 2001 nog op nummer 1 in de ranglijst der merkwaarde-connaisseurs, anno 2019 zijn de suikerdrank-propagandisten weggezakt naar de vijfde plaats. De merkwaarde van Apple, Google, Amazon en Microsoft is tegenwoordig vele malen groter. Die van Apple is met 234 miljard dollar het grootst. Google volgt met een merkwaarde van 168 miljard dollar en die van Amazon is 125 miljard dollar.
De visueel ingestelde ras-kapitalisten van Visual Capitalist vonden het een goed idee om deze langlijst om te vormen tot een bewegende infographic, en wij vonden het een goed idee om die hieronder nog eens te delen. De neergang van Coca-Cola gevisualiseerd in een gifje, kan het nog mooier?