Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe startup Voltogo elke sloep elektrisch wil maken

Met een plug&play-set met batterij en motor en een netwerk van snellaadpunten wil startup van de week Voltogo booteigenaren overhalen om te switchen naar elektrisch varen. ‘We willen elektrisch varen tot een feestje maken, in plaats van dat oude benzinegepruttel.’

Wat is Voltogo?

Voltogo maakt een combinatie van een elektrische motor en een batterij, waarmee je een sloep (tot een meter of 8) kunt ombouwen naar een ‘Tesla’ op het water. Net als die fameuze autoproducent bouwt Voltogo aan een netwerk van snellaadpunten, de eerste vier gingen vorige week live in Amsterdam. “We willen elektrisch varen tot een feestje maken, in plaats van dat oude benzinegepruttel”, zegt medeoprichter Job Veltman (foto midden).

Met elektrisch varen haakt het bedrijf van Veltman en medeoprichter Folkert Roscam Abbing in op een deels door de overheid aangewakkerde trend. Zo moet in Amsterdam in 2023 alle pleziervaart fossielvrij zijn, wat in de praktijk neerkomt op elektrisch. Utrecht heeft dergelijke elektrische maatregelen ingevoerd, terwijl in een reeks natuurgebieden elektrisch varen langzamerhand verplicht wordt. 

Een belangrijke missie van Veltman en Roscam Abbing is het bestrijden van range anxiety, oftewel de angst om zonder stroom te komen staan. Daarvoor is het belangrijk dat je goed kunt zien hoeveel sap er nog in de batterij zit. Iets wat volgens Veltman bij bestaande accu’s nogal eens te wensen overlaat. 

Cellen
Voltogo gebruikt hetzelfde soort batterijcellen als in een Tesla, die dankzij de schaal van dat autobedrijf een stuk goedkoper zijn geworden. Bestaat een Tesla-accu uit 7300 cellen, een Voltogo-accu heeft er 200.

“Bij batterijen is het belangrijkste dat je mensen controle geeft over wat ze nog aan energie hebben. Dan voelt het helemaal niet eng meer om zonder te komen zitten.” Voltogo ontwikkelde daarom een app – een schermpje op de motor is vaak niet goed afleesbaar – waarmee je duidelijk kunt zien hoeveel energie je nog hebt. Afhankelijk van het formaat en gewicht van een boot levert een Voltogo-accu zo’n 4,5 uur vaartijd. 

Wie zitten er achter Voltogo? 

Medeoprichter en TU Delft-ingenieur Job Veltman was eerder medeoprichter van een robotica-bedrijf voor bouwen van offshore windmolens. Toen hij tijdens een vakantie in Myanmar over een meer voer had hij “een openbaring”. “Al die bootjes voeren kriskras over het meer, en maakten geen lange tochten. Dan heb je aan een relatief kleine batterij genoeg, mits je die kan omruilen of snelladen.”

Veltman haakte co-founder Folkert Roscam Abbing aan, als elektrotechnicus eveneens een TU Delft-alumnus. Roscam Abbing werkte eerder bij de maker van snelladers Epyon, het Nederlandse bedrijf dat in 2011 werd overgenomen door het Zwitserse ABB. Hij is ook nog betrokken bij Ampyx Power, een Nederlandse bedrijf dat windenergie opwekt met behulp van vliegers.

De twee ondernemers begonnen vorig jaar met de ontwikkeling van een universele batterij die kon snelladen. Het concept werd al snel uitgebreid naar een complete set. “We kwamen als kwamen al snel tot het inzicht dat mensen zoeken op een motor, niet op een batterij.”

Job Veltman nam ook even plaats in een elektrische auto, die Sprout deze week van Tesla te leen had:

Wie zitten er op te wachten? 

En die wil ervaren en laten zien hoe het is om elektrisch en geruisloos te varen. En natuurlijk alle booteigenaren die wonen in gebieden waar elektrisch varen verplicht wordt. De doelgroep is in eerste instantie iedereen met een sloep tot een meter of acht, met een buitenboordmotor. Dat komt in Nederland neer op zo’n 400.000 bootjes.

Volgend jaar wil Voltogo ook een pakket op de markt brengen voor grotere boten, waaronder ook met binnenboordmotoren. Daarbij kijkt de startup ook over de grens, Naar Finland bijvoorbeeld, dat met 1,9 miljoen plezierboten Europees koploper is op vaargebied. “We willen dé standaard worden voor elektrische recreatievaart.”

Hoever is Voltogo?  

Na een eerste testvaart afgelopen maart, ging vorige week de verkoop officieel van start, en werd het eerste netwerk van 4 snellaadpunten in Amsterdam gelanceerd. “De pre-sale is afgelopen, vanaf nu begint het echt harde werk om te zorgen dat we bij iedere grote watersportwinkel komen te liggen.” Het doel is om volgend jaar 5.000 Voltogo-sets te verkopen in Nederland en België.

Voltogo

Wat is het business model?

De losse verkoop van systemen. De goedkoopste (draagbare) set kost 2900 euro, een premium variant met meer vermogen kost 4900 euro. Om de eerste groep kopers snel over de drempel te krijgen, mogen zij levenslang gratis stroom aftappen bij Voltogo-laadpunten.

Voltogo leaset zijn snelladers (per seizoen) aan horeca-ondernemers. Sloep-eigenaren kunnen via hun app ook zien waar oplaadpunten zijn. waar ze ook aanbiedingen voorgeschoteld kunnen krijgen om daar iets te drinken of eten (al zit daar vooralsnog geen verdienmodel in, zegt Veltman. ‘Het is nog vooral een extra service’). Naast online verkoop zoekt Voltogo de ouderwetse retailmarkt op, Om kopers te overtuigen dat het systeem werkt en dat het er goed uitziet, stalt het bedrijf demo-sets bij de belangrijke watersportwinkels.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig? 

Veltman en Roscam Abbing wisten hun bedrijf tot nu toe te bootstrappen, al was dat wel met behulp van een bescheiden innovatiesubsidie van de Europese Unie, via het programma Climate-Kic. “Die combineren coaching en geld zonder al te veel randvoorwaarden, waar je als beginnende startup meestal niet aan kan voldoen.”

Lees ook: Deelscooter-startup Felyx laat 324 scooters los op Rotterdam