Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Skillseeker leergierige mensen koppelt aan experts

Startup van de week Skillseeker koppelt mensen die iets nieuws willen leren aan cursusaanbieders. Medeoprichter Stephan van der Kamp hoe het bedrijf dat doet, en waarom een goede match cruciaal is.

Wat is Skillseeker?

Een on demand-platform voor het vinden van de juiste aanbieder van iets dat je wilt leren in je vrije tijd, zoals Spaans, koken of duiken. Eigenlijk alles behalve wat je moet leren van ‘de baas’, zegt Van der Kamp. “Als je nu via Google op zoek gaat naar een cursus is het nog niet zo eenvoudig om de juiste aanbieder te vinden. Ons platform vindt precies wat je wil, op het juiste tijdstip en niveau.”

“Voor de aanbieders regelen wij extra deelnemers. Het kan hierbij gaan om grotere aanbieders van trainingen en workshops, maar bijvoorbeeld ook individuele fotografen. De grootte maakt niet uit, de skill staat centraal.”

Het zo goed mogelijk matchen van vraag en aanbod is cruciaal, zegt Van der Kamp. “Een cursus kost je niet alleen geld, maar ook tijd. Je baalt toch wel behoorlijk als je een Spaanse cursus doet, maar die aanbieder past niet bij jou.“

Goed koppelen draagt ook bij aan de visie van Skillseeker dat leren een sociaal ding is. “Als mensen goed gematcht worden, heb je een betere ervaring. Daarnaast geloven we dat samen met andere mensen iets nieuws leren het effectiefst is. Je leert van zowel andere deelnemers als de docent.”

Wie zitten erachter?

Medeoprichter Lucas van Ardenne verdiende zijn sporen bij Proctor&Gamble en bij een online platform voor de staalindustrie. Stephan van der Kamp was er eind jaren ‘90 vroeg bij op internetgebied, als medeoprichter van Veiling.com en later als coo van een online boekhoudpakket. Na een reis langs verschillende corporates waaronder uitgevers TMG en VNU en als it-directeur van Emesa (o.a. Vakantieveilingen.nl) begon het ondernemersbloed weer te borrelen na een gesprek met Van Ardenne.

“We dachten, als er zich een markt leent voor een marktplaats, dan is het die voor cursussen, trainingen en workshops. Maar een probleem is dat de bron van informatie, dus waar je kinderen bijvoorbeeld op gitaarles moeten, het schoolplein is. Hoe zorg je dan dat je bij de juiste terechtkomt? Daar moet toch meer transparantie in te brengen zijn.”

Wie zitten er op te wachten?

Consumenten die hun vrije tijd willen verrijken. De meeste tractie zit volgens Van der Kamp bij mensen die aanvragen indienen om iets nieuws te leren. “Je kunt het zo gek niet verzinnen”, zegt Van der Kamp. “Van kroketten leren bakken van elandvlees tot het maken van erotische bonbons.”

Aan de aanbodkant kan iedereen met specifieke vaardigheden zich aanmelden en een profiel aanmaken. Skillseeker hamert er wel op dat aanbieders zelf actief zijn, en snel reageren op aanvragen van consumenten.

Het platform behandelt iedereen op een ‘faire’ manier, zegt Van der Kamp. “Het is makkelijker om een taalschool met 40 vestigingen een plek te geven, dan die ene leraar in Haarlem. Maar wij streven naar een level playing field, op basis van skills.”

Wat is het verdienmodel?

Voor consumenten is de dienst – uiteraard – gratis. Aanbieders van cursussen betalen een abonnement, van 150 euro tot 500 euro per jaar. Het verschil zit ‘m hierbij vooral in hoeveel ondersteuning je krijgt van Skillseeker, zoals bij het finetunen van je profiel.

Op dit moment vangt Skillseeker dus nog geen fee per deal. Van der Kamp: “Op termijn zullen we gebruik gaan maken van dynamische prijzen, zodat die ook recht doet aan de omvang per transactie. Maar we willen nu eerst leren hoe deze markt precies werkt,  voordat we ingewikkelde prijsmodellen gaan toepassen.”

Hoe ver is Skillseeker?

Na de (beta)lancering in Amsterdam ruim een jaar geleden werden er 350 cursusaanbieders aangetrokken. Afgelopen mei werd Skillseeker landelijk actief, waarna de teller opliep tot inmiddels bijna 1000 aanbieders. Sinds de landelijke uitrol in mei boekten gebruikers van de dienst 5000 keer een cursus of workshop.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“We hebben nadrukkelijk de ambitie om buiten Nederland actief te worden Als we het spel goed begrijpen, dan hebben ook Belgen of Duitsers hier iets aan.”

Nog funding nodig?

De startup werd tot nu toe gefinancierd met geld van een aantal angels, waaronder Quintin Schevernels (ex-Layar). “Maar als we naar het buitenland gaan, hebben we zeker nieuw geld nodig. Laat ik het zo zeggen, onze plannen zijn altijd groter dan ons budget. We zijn daarom altijd in gesprek met potentiële investeerders, maar het belangrijkste is dat we op termijn uitgroeien tot een levensvatbaar bedrijf. “