Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe organiseer je een succesvol ondernemersfeestje?

Ondernemers worden steeds selectiever bij het bezoeken van evenementen. “Een paar adresbestanden bij de KvK kopen en uitnodigingen versturen, dat werkt dus niet.”

De Bedrijven Contactdagen zijn teruggebracht van dertig naar vijftien per jaar. De Zaak heeft het aantal Rendement Roadshow-seminars gereduceerd van negen naar vijf. Is de ondernemer een beetje evenementenmoe? Nee, zeggen diverse organisatoren, maar hij is wel veel kritischer dan voorheen. “We hebben vier seminars gehouden over trends als globalisering”, zegt uitgever René Hoogenboom van De Zaak. “Soms is het moeilijk dat terug te vertalen naar de belevingswereld van ondernemers in het mkb.” Volgens managementgoeroe Ben Tiggelaar, verbonden aan De Zaak en spreker op de Rendement Roadshows, “heeft de organisatie zich verkeken op de vraag of ondernemers wakker liggen van dit probleem.”
Een succesvol evenement is goed toegesneden op de doelgroep, stelt Jaap Engelsman, directeur van Port4Growth en organisator van het High Growth Forum. “Wij richten ons op snelle groeiers die willen leren van andere succesvolle ondernemers. Zij zijn kritisch en hebben geen zin in speeches en powerpoint-presentaties die ze ook van internet kunnen halen.” De ondernemer wil meer en meer kritisch reflecteren over zijn eigen functioneren, zegt Tiggelaar. “Wat moet je nog met evenementen over de boekhouding? Dat doet je accountant wel voor je.”
Het is hard werken bezoekers binnen te halen, ook voor marktleider Synpact (dat onder meer De Week van Ondernemer en de MKB Roadshow organiseert) bevestigt directeur Remko Wouters. “Er is vanuit de markt geen verhoogde behoefte. Ondernemers komen niet zomaar opdagen. Een paar adresbestanden bij de KvK kopen en uitnodigingen versturen, dat werkt dus niet.” Evenementen moeten de bezoeker direct profijt opleveren, meent Wouters. “De ondernemer wil matchmaken, doelgericht netwerken. Tegelijk wil hij niet verdwalen in een oerwoud aan informatie. We nemen hem graag aan het handje mee.”
Ook ondernemers die zichzelf op een evenement presenteren, leggen de lat steeds hoger. Voor Dennis Hettema, directeur van het Zweeds-Nederlandse it-bedrijf OP3, is een beurs pas een succes als hij minstens zes keer zijn investering heeft terugverdiend. “Voor mij draait op een evenement alles om netwerken en leads, als standhouder en bezoeker. Als de sprekers en organisatie van hoge kwaliteit zijn, trekt dat ook hoge kwaliteit bezoekers. Dan pas wordt het voor mij relevant.” (LH)

De beste evenementen

1. High Growth Forum 
Voor snel groeiende bedrijven. Kleiner, maar van hoge kwaliteit.

www.highgrowthforum.nl
2. Holland Innovation
Voor ondernemers, investeerders en onderzoekers. De groeiplanprijs Business Boost (50.000 euro) van Sprout en SNS wordt uitgereikt.
www.hollandinnovation.nl
3. e.day
Alles over technologie, creativiteit en ondernemen, met veel interactie.

www.emerce.nl/eday
4. New Venture
Coaching en seminars voor innovatieve ideeën.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

www.newventure.nl 
5. Week van de Ondernemer
Grootschalig en breed opgezet, met jaarlijks 5.000 bezoekers.

www.weekvandeondernemer.nl