Wie is Arthur Guinness?
Arthur Guinness was een geboren en getogen Ier die in 1725 in de streek Kildare het levenslicht ziet. Als in 1752 de peetvader van Guinness overlijdt, laat deze hem honderd pond na, een voor die tijd fors bedrag. Guinness, dan 27 jaar oud, grijpt zijn kans en investeert de erfenis in 1755 in een brouwerij in het stadje Leixlip. Vier jaar later, in 1759, verhuist de jonge ondernemer met zijn brouwerij naar de Ierse hoofdstad Dublin om daar een eigen onderneming op te zetten. Nog datzelfde jaar tekent Guinness een contract, waarmee hij voor 45 pond per jaar een lokale brouwerij voor een periode van negenduizend jaar in pacht neemt.
Eerst wordt er nog ‘gewoon’ pils gebrouwen. Na een paar jaar ontwikkelt de brouwerij een ander soort bier dan gebruikelijk, de zogenaamde ‘porter’. Uit deze porter ontstaat later een stout-porter, de huidige stout met het donkere uiterlijk en kenmerkende smaak. Al in 1779, pakweg tien jaar na de oprichting, worden de eerste vaten geëxporteerd naar buurland Groot-Brittannië. Het bier wordt in de daarop volgende jaren steeds populairder en aan het begin van de negentiende eeuw besluit de brouwerij zich volledig te richten op het brouwen van ‘Guinness Stout’.
Arthur Guinness was voor die tijd een behoorlijk sociale werkgever. Zo was het honorarium van zijn personeel tien tot twintig procent hoger dan gebruikelijk. Ook zorgde hij voor een weduwepensioen, betaalde hij vrije dagen en trof hij regelingen voor een kosteloze gezondheidszorg en onderwijs. Als arbeider was je door de eeuwen heen bij Guinness dus een stuk beter af dan bij een andere organisatie. Veel families in Dublin zouden daardoor direct of indirect afhankelijk van de brouwerij geweest zijn en voelden zich meer betrokken bij het merk. Van een alarmerende daling in de verkoopcijfers kon daarom niet snel sprake zijn.
Hoe heeft het bedrijf de wereldmarkt veroverd?
Guinness produceert in 1823 jaarlijks dertigduizend vaten stout-bier, maar in 1882 staat deze teller al op één miljoen. Het mag zich in 1883 voor het eerst de grootste brouwerij van Ierland noemen en tegen het einde van de negentiende eeuw was het bedrijf zelfs de grootste bierbrouwer ter wereld. Om vervolgens zijn positie van vooraanstaand biermerk te consolideren. Hoe is dat zo gekomen?
De eerste reden is kwaliteitsbewaking. Na de dood van de oprichter in 1803 zetten drie van zijn zoons, die ook in de brouwerij-business zitten, het werk van hun vader voort. Zo zou Arthur Guinness II ervoor gezorgd hebben dat voor de productie van het stoutbier alleen nog de beste producten mogen worden gebruikt, zodat de smaak altijd optimaal is en het bier langer goed blijft. Begin 20e eeuw opent Guinness in Dublin diverse onderzoekscentra, de voorlopers van het huidige Guinness Research Centre, om de kwaliteit van het bier uit te bouwen.
De andere reden is marketing, een essentieel onderdeel voor alle biermerken. Halverwege de jaren ’20 wil Guinness een grotere doelgroep aanspreken en start onder andere met het plaatsen van prikkelende advertenties in (dag)bladen en reclameposters op gebouwen. Het bedrijf is in 1955 ook de oorspronkelijk uitgever van het succesvolle Guinness Book of Records, in eerste instantie bedoeld om voor gespreksstof te zorgen in pubs (natuurlijk met een goed glas Guinness erbij).
Hoe staat Guinness er nu voor?
In 1997 vindt er een fusie plaats met het Engelse concern Grand Metropolitan plaats en wordt het huidige moederbedrijf Diageo PLC opgericht. Diageo is ook het moederbedrijf van veel andere bekende drankmerken, waaronder Johnnie Walker en Smirnoff.
Diageo is een groeibedrijf, met name dankzij opkomende afzetmarkten. In Latijns-Amerika steeg de netto verkoop in de eerste helft van dit jaar bijvoorbeeld met negentien procent. Eind juni 2012 bedroeg de wereldwijde omzet 3,1 miljard pond, een stijging van 32 procent ten opzichte van de 2,4 miljard pond die werd omgezet in dezelfde periode in 2011. G
Guinness draagt hier aan bij als de grootste stout-bier-brouwer ter wereld. Het merk is tegenwoordig verkrijgbaar in meer dan honderd landen en wordt gebrouwen in bijna vijftig landen. Op jaarbasis worden er naar schatting zo’n 1,8 miljard Guinness-biertjes besteld.