Grote groeiers
Met een apart scaleup-programma hopen ze bij technologiefestival TNW Conference dit jaar de grote groeiers in Nederland extra te kunnen bijstaan. Het Amsterdamse festival, dat op 18 en 19 mei dit jaar voor de twaalfde keer plaatsvindt, biedt beginnende techbedrijven de kans om zichzelf te presenteren aan investeerders, merken en media.
Want bij TNW weten ze: ben je als Nederlandse scaleup succesvol en zoek je een durfinvesteerder, dan lijkt een enkeltje Silicon Valley vaak onvermijdelijk. Toch jammer, want op die manier gaat innovatie verloren in ons land. ‘Relatief weinig vc-fondsen opereren in Europa,’ weet evenementendirecteur Wytze de Haan. ‘Een series A-investering vinden lukt vaak wel, maar voor series B-investeringen wordt het al moeilijker. Wanneer je meer dan 50 man in dienst hebt, is de volgende stap soms moeilijk te maken.’
Scaleup-programma
Met het scaleup-programma probeert De Haan naar eigen zeggen ‘een bres te slaan’ in dit patroon. Hij regelde hiervoor een breed scala aan investeerders. Typisch Nederlandse namen, zoals KPN Ventures en Prime Ventures, maar ook Amerikaanse geldschieters als Union Square Ventures en Accel Partners. Op dit moment hebben al 200 investeerders hun komst bevestigd, maar De Haan denkt dat dit er uiteindelijk wel 450 kunnen worden.
Daarnaast zijn bedrijven als Unilever, Coca-Cola en Netflix aanwezig, zodat scale-ups partnerships kunnen opzetten. Vijftig bedrijven mogen uiteindelijk meedoen aan het scaleup-programma; ze krijgen onder meer een eigen stand, en mogen hun idee pitchen in een arena. Daarnaast organiseert TNW Conference 20 minuten durende speeddates tussen ondernemingen en investeerders.
De ideale cocktail voor het genereren van inkomsten, zou je zeggen. Toch komt het succes niet zomaar aanwaaien op het evenement, weet De Haan uit ervaring. ‘Je moet er echt zelf achteraan. Zorg dat je van tevoren al een paar afspraken hebt met relevante partijen en zoek ze zelf op. Puur achter je stand blijven staan, is vaak niet genoeg.’
Impact maken
Ook nieuw is dit jaar een zogeheten impact-programma, gericht op start-ups die een bijdrage leven aan de maatschappij. ‘We willen een platform geven aan bedrijven die met technologie grote problemen in de wereld proberen op te lossen,’ legt De Haan uit. Hij vertelt geïnspireerd te zijn door Boyan Slat van The Ocean Cleanup, die vorig jaar kwam speechen op het festival. Met slimme technologie probeert Slat de zee plasticvrij te maken.
Maar niet alleen groene start-ups zijn welkom in het impactprogramma, benadrukt De Haan. Dit jaar verwacht hij bijvoorbeeld veel van het bedrijf GeoZilla, dat een app heeft gemaakt voor de familiemarkt. Het laat door GPS zien waar ieder familielid is, zodat familieleden elkaar niet kwijtraken. ‘Zoiets vergroot de veiligheid voor families.’
30.000 bezoekers
Begon TNW Festival twaalf jaar geleden nog als een mini-event met 220 bezoekers, afgelopen jaar kwamen er al 20.000 mensen op af. Bij The Next Web zijn ze verwachtingsvol; dit jaar willen ze de 15.000 bezoekers per dag aantikken.
Het evenement trekt jaarlijks veel geïnteresseerde techondernemingen uit Nederland, en ook dit jaar is De Haan in gesprek met 1000 bedrijven. Uiteindelijk moet hij het aantal terugbrengen naar 250 startups en scaleups. ‘We houden gesprekken met ze, en vragen ze bijvoorbeeld hoeveel gebruikers ze hebben en wat hun interactie is.’
Bedrijven kunnen zich nog steeds aanmelden voor de programma’s. Behoren ze niet tot de lucky few, dan kunnen ze als bezoeker komen. ‘Vorig jaar hadden we meer dan 3000 aanwezige startups.’
Ben je Sprout-member? Dan kun je met korting naar TNW Conference.