Nederland heeft rond de 80 crowdfundingsites, maar niet allemaal zijn ze even relevant voor ondernemers. Zie je door de bomen het bos niet meer? Nou ja, gelukkig richten niet alle platforms zich op ondernemers. Kunst, tuinbouw, paarden; een deel van de bonte verzameling crowdfundingplatforms gaat over andere mooie zaken, leidt een sudderend bestaan of is zó niche, dat maar een paar specifieke ondernemers er iets te zoeken hebben.
Bij Geldvoorelkaar, Oneplanetcrowd of Kapitaalopmaat zijn ondernemers vaker op hun plek voor een lening, en als het startups betreft op zoek naar kleine durfkapitalisten komen Symbid en Leapfunder aardig op stoom.
De funding
Het fenomeen crowdfunding bestaat in Nederland nu goed vijf jaar en volgens het jaarrapport van adviseur Douw & Koren groeit de totale funding nog altijd expenonentieel: 63 miljoen euro is in 2014 opgehaald door alle platforms samen, bijna een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor. Inderdaad, nog altijd is het een schijntje vergeleken met andere vormen van financiering en de trend lijkt dan ook te worden, dat crowdfunding wordt gecombineerd met bankleningen en andere financieringsvormen: 2015 wordt het jaar van het stapelen.
De markt
Crowdfunding als markt is intussen nog lang niet volwassen – dat zie je aan de groei, aan het aantal platformen dat opduikt en ook weer afhaakt en misschien ook aan de eerste missers. Tenpages kreeg zijn businessmodel niet vliegend en ging failliet, de horeca-ondernemer achter restaurant Blauw Den Haag stopte met het afbetalen van de lening die hij via Geldvoorelkaar had gecrowdfund.
De risico’s
Daarmee had Blauw de primeur, maar vele gecrowdfunde businessplannen zullen volgen: risico’s horen bij het ondernemen en daarmee bij investeren – we duimen dat de crowd eraan zal wennen dat tegenover de hogere rentepercentages op crowdfinanciering ook grotere risico’s staan dan bij het procentje dat ze nu op hun spaarrekening vangen.
De campagne
Terwijl crowdfunding groeit en leert op weg naar een volwassen aanvulling op bankfinanciering hebben ook de ondernemers die wij regelmatig erover spreken geleerd: kies het moment en de manier waarop je crowdfundt zorgvuldig. Verkijk je niet op de voorbereidingstijd die een goede campagne vergt en denk niet dat het juiste platform vanzelf de crowd op gang krijgt. Van dag 1 tot en met het behalen van je target is het elke dag sleuren, lawaai maken en stunten om de aandacht op je campagne te vestigen.
Het overzicht
Maar dan nog is het zaak om het platform te kiezen dat bij je onderneming en je plannen past. Ga je voor beloning in naturua of een lening? Geef je aandelen uit of kies je voor een convertible note, een lening die je omzet in aandelen op een later moment? Adviseurs zoals Sprout-expert Simon Douw kunnen je verder op weg helpen, maar als hulp bij een eerste oriëntatie op het crowdfundingwoud zet Sprout de meest relevante platformen voor ondernemers op een rijtje in dit overzicht. Doe er je voordeel mee, en hou ons vooral op de hoogte van je ervaringen, inzichten en natuurlijk die knaller van een crowdfundingcampagne.