Dit is deel 4 van een wekelijkse serie op de donderdag over overnames en exits. Lees ook deel 1 en 2 en 3.
Wie oprichter Bram Jan Streefland of zijn zakenpartner Garvin Dresselhuis vorig jaar vroeg of ze hun online shoppingclub snel zouden verkopen, kreeg een ‘nee’ van ze te horen. De ondernemer vertelde toen over zijn plannen om in 2010 flink het pad op te gaan van zelfstandige groei: van 2,5 miljoen euro naar meer dan 10 miljoen euro. Opmerkelijk dat ShopVIP dus nu onder de vleugels van de Belgische concurrent Cameleon verder gaat. Hoe zit dat?
Ambitieus
Hoewel de groei in 2010 wel toenam, bleef die achter bij de verwachtingen. De omzet kwam in 2010 op 3,75 miljoen euro uit en dit jaar wordt er een omzet van vijf miljoen euro verwacht. De ondernemers financieren tot nu toe alles zelf. Volgens Streefland worden er wel zwarte cijfers geschreven, maar het vergt meer financiële middelen om de ambitieuze groeidoelstellingen te realiseren. “De verwachte concurrentie vraagt om extra salesactiviteiten en wervingsinspanningen.”
Online winkelclubs bieden meestal dagaanbiedingen en verkopen overstock voor grote kledingmerken. Er zijn online shoppingnetwerken die grote collecties en grote voorraden aanbieden, zoals ShopVIP en andere Europese partijen. Daarnaast zijn er een klein aantal lokale partijen die een kleinere collectie en minder grote voorraad aanbieden. “Het is heel makkelijk om van een winkel de niet verkochte maten op te kopen, maar om ons te onderscheiden, willen we alle maten kunnen bieden.”
Inkoopstrategie
ShopVIP heeft dus van een distributeur ook maten nodig waarvan geen of nauwelijks overstock is. De online winkelclub die de grootste partijen af kan nemen die is in staat om de beste deals te sluiten. Als gevolg van de fusie met Cameleon ontstaat er een omzetvolume van meer dan 50 miljoen euro en krijgt het enkele grote Europese merken in zijn porfolio. “Daarmee blijven we dus aan tafel.”
Het verbaast dan ook niet dat het huwelijk door een van de wederzijdse leveranciers ‘tot stand is gebracht’. Sinds vorig jaar zit ShopVip ook in België. Outletgigant Cameleon is in handen van drie Belgische ondernemers en in België online actief met Snapstore.be. “We zijn begin dit jaar begonnen met inkoop te delen. Ook hebben wij weer Nederlandse merken die voor hen interessant zijn.”
Geen vc’s
Na enkele informele gesprekken, kreeg de deal meer vorm. Cameleon zocht via ShopVip toegang tot de Nederlandse markt. “Het zijn echte ondernemers waar wij een goede klik mee hebben, ze kijken niet als vc’s alleen naar de cijfers. We hadden zoiets van hier durven we ons wel aan te verkopen.”
Hoe hoog de verkoopprijs is, wil Streefland niet kwijt. Er heeft een aandelenruil plaatsgevonden, waardoor er dus nog geen euro’s op de rekening staan. “We blijven voorlopig de verkoop in Nederland leiden. Het is nu ook niet het moment om uit te stappen.”
Streefland en Dresselhuis verkochten in 2007 hun WiFi-bedrijf Trustive om het besloten online winkelen in Nederland te introduceren. De ondernemers ‘keken het trucje af’ in Frankrijk, waar zij de Europese marktleider Vente Privée (omzet 2010: 1,5 miljard dollar) van dicht bij aan het werk zagen.
Lastige markt
Er bevinden zich nog weinig grote buitenlandse ShopVIPs op de Nederlandse markt. Het Spaanse BuyVIP heeft het geprobeerd, maar hield het snel voor gezien. Een andere Belgische concurrent, VenteExclusive (omzet 16,5 miljoen euro), heeft ook zijn zinnen gezet op de Nederlandse consument. Het zegt de helft van zijn omzet uit de Nederlandse markt te halen.
Hoewel Nederland volgens Streefsland een lastige markt is om te penetreren voor buitenlandse partijen, is het kwestie van tijd voordat ook Vente Privée naar Nederland komt. “We willen daar nu op anticiperen in plaats van straks te moeten reageren.”
Lees ook:
- ShopVIP boekt 2,5 miljoen euro omzet in eerste jaar
- Verbeter je inkoopproces
- Sales kan leren van inkoop