Falen is vervelend, maar maakt je wel wijzer. Amerikaanse ondernemers hebben dat goed begrepen. Failliet gaan is lastig, maar geen schande. In Nederland kunnen we wat dat betreft nog een slag maken.
Lessen in falen
Rajesh Jain komt met een mooi lesje in falen. Want waarom gaat het mis? Hebben ondernemers falen nodig om de stap naar een volgende levensfase in het bedrijf te maken?
De oorzaken van falen op een rij:
Te veel visie: het lange termijn denken wint het van de korte termijn. Visioenen van een perfecte toekomst laten u leven in een droomland. De realiteit van de dag is onbekend terrein.
Een slecht idee: passie maakt blind. U ziet uw idee glashelder, maar zit de mensheid wel op uw geniale ingeving te wachten?
Een slecht product: weet wat de klant wil en zorg ervoor dat behoeftes bevredigd worden. Idee is één, uitvoering is twee.
Onvermogen te verkopen: dit komt vooral voor bij technologiebedrijven. Een techneut kan een geweldig idee hebben, maar een beroerde verkoop is de eerste stap naar vergetelheid.
Menselijke fouten: Een slecht personeelsbeleid is de belangrijkste oorzaak van het falen van de onderneming.
Slechte uitvoering: ondernemers vertrouwen op hun onderbuik. Niet altijd een verstandige keuze. Zoek altijd een klankbord, overleg met collega’s en laat uw trots varen.