Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het gebrek aan een eigen kantoorruimte: gemiste kans?

Wanneer kies je voor een kantoorpand in plaats van thuiswerken? Dat is een veelgestelde vraag. Maar de vraag stellen betekent eigenlijk al dat er behoefte aan is. Tijd dus om met je bedrijf uit huis te vertrekken. 

De vraag is niet wanneer je een kantoorruimte moet huren, maar hoe je een kantoorruimte moet huren. Startende ondernemers kloppen regelmatig bij mij aan met de vraag wanneer het tijd is om een kantoorruimte te huren. In de meeste gevallen is de vraag die zij stellen hoe je een kantoorruimte kunt huren en niet of je een kantoorruimte moet huren. Want op het moment dat jij als ondernemer erover nadenkt om de stap te maken naar een kantoorpand, geef je aan jezelf aan dat je toe bent aan een kantoorruimte.

Huren schrikt ondernemers af

Er komt bij het huren van een kantoorruimte behoorlijk wat kijken. Dat kan startende ondernemers afschrikken. Het tekenen van een huurcontract wordt gezien als een grote stap, zeg maar een ‘point of no return’. Startende ondernemers hebben de neiging om deze beslissing uit te stellen. Maar ondernemer zijn betekent kansen aangrijpen, risico’s ondernemen en vooruit kijken. 

Het huren van een kantoorpand hoeft daarnaast niet moeilijk te zijn. Wanneer ik dit obstakel bij ondernemers verwijder, is de animo voor het huren van een kantoorruimte een stuk hoger. Wanneer jij als ondernemer dus het huren van een kantoorruimte uitstelt, doe je jezelf en je onderneming geen plezier.

Stilstand is achteruitgang

Beginnende ondernemers en freelancers zijn vaak tevreden met de vrijheid die het werken vanuit huis biedt. In het begin is het klantenbestand nog klein en daarom is de behoefte aan een plek om een klus te bespreken of klanten te ontvangen niet nodig. Alles kan nog makkelijk via de telefoon of via Skype. Ik raad de startende ondernemer aan om, als zij plannen hebben om de onderneming te laten groeien, niet te lang te wachten met het zoeken naar een geschikte kantoorruimte.

Des te langer je wacht met het maken van de volgende stap, des te meer je gewend raakt aan het thuiswerken. Natuurlijk is dit prima voor een freelancer die freelancer wilt blijven, maar voor een ondernemer die zich wilt ontwikkelen zorgt deze stilstand (vaak) voor achteruitgang.

Startkosten

Het huren van een kantoorruimte is een flinke investering. Des te meer reden voor startende ondernemers om het huren van een kantoorpand uit te stellen. Toch hoef je de groei van jouw onderneming niet te beperken. Je kunt er namelijk voor kiezen om flexibele kantoorruimte te huren in een bedrijfsverzamelgebouw of een businesscenter. De startkosten liggen in dit geval aanzienlijk lager dan bij een conventioneel huurcontract. Daarnaast kunt je het aantal m2 dat je huurt makkelijk aanpassen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Netwerken

Wat laat de startende ondernemer eigenlijk liggen als besloten wordt om vanuit huis te blijven werken? Naast duidelijke voordelen als scheiding werk en privé en een geschikte plek om klanten te ontvangen zijn er nog een aantal andere voordelen die je als ondernemer vanuit huis niet hebt. Zo is het makkelijker om een netwerk op te bouwen wanneer je een kantoorruimte huurt. Je hebt namelijk net als thuis buren, maar jouw buren zijn ondernemers. Een netwerk kan niet alleen handig zijn om informatie uit te wisselen, je kunt ook via-via nieuwe klanten werven. Je werkt dus een stuk harder aan jouw naamsbekendheid met een kantoorpand.

Groeiambities

Is het gebrek aan een (fysieke) kantoorruimte dus een gebrek? Ja. Persoonlijk vind ik van wel. Het is één van die stappen die je maakt om van het startende ondernemersimago af te komen. De meeste startende ondernemers hebben namelijk van te voren al expertise, kennis en contacten opgebouwd uit hun eerdere loopbaan. Maak dus de overbrugging van kantoor in eigen huis naar het (flexibel) huren van een kantoorpand als je de ambitie hebt om te groeien als onderneming.