De hele boel verkopen en emigreren naar een tropisch eiland, is de meest rigoreuze manier. Maar in plaats van weg te lopen, kan de ondernemer met midlife crisis de passie ook terugvinden binnen de muren van de zaak.
- Bekijk het ondernemingsplan opnieuw. Uit een hopeloos verouderd plan valt onmogelijk inspiratie te halen. Stel nieuwe doelen en verken nieuwe markten, dan komt de oude ‘ik’ weer naar boven.
- Ontwikkel het bedrijf verder. In de lijn van het voorgaande, blijf niet hangen bij wat gisteren een uitdaging leek. De markt verandert, ga daar in mee.
- Breng diversiteit aan. Ook al verkoopt dezelfde set koffiebekers nu al jaren prima, het geeft u blijkbaar geen voldoening meer. Huur nieuwe ontwerpers in, ga in espressoapparaten, bedenk de opvolger van de Senseo, onderscheid u van de rest.
- Stel een grote missie. Niks motiveert meer dan een duidelijk doel voor ogen. Begin een project van een jaar en met behaalde deadlines komt de betrokkenheid ook weer terug.
- Moedig creativiteit aan bij uzelf en het personeel.
- Doe een beroep op anderen. Outsiders bieden altijd een verfrissend beeld van uw leefwereld, maak er gebruik van.
- Maak verandering mogelijk. Eruit met de vaste structuren, die elke vorm van spontaniteit de nek omdraaien. Drink koffie in het café aan de overkant in plaats van in de kantine, neem eens een uurtje in de middag vrij en werk ’s avonds wat langer door.
- Ga op ‘plan’-vakantie. Creëer de rust om over nieuwe acties na te denken of ga gewoon even weg en denk helemaal aan niets.
- Geef terug. Wordt er veel geld verdiend, maar volgt er geen voldoening? Besteed een deel dan aan vrijwilligersprojecten, stimuleer ondernemerschap bij de jeugd of in de derde wereld.
- Hervind de balans. U bent duidelijk even uit het lood geslagen. Met de voorgaande punten komt het evenwicht weer terug.