Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Heeft stemmen wel zin?

Dinsdag mogen we weer naar de stembus, maar wat verandert het eigenlijk? Wie echt invloed wil hebben, moet gaan lobbyen. Tijd voor businessdiners, cadeautjes en veel gepraat. De VVD heeft daar wel oren naar.

Hoe vaak bent u door het college van B & W al gedwarsboomd in uw uitbreidingsplannen? Heeft stemmen ooit geholpen? Toch maar eens gaan lobbyen.

 

De Dordtse Ondernemersvereniging (DOV) kampte jaren met een bedrijventerrein met slechte bereikbaarheid. Voorzitter Menke Hopma kreeg het door actief te lobbyen voor elkaar dat de gemeente de aanleg van een nieuwe weg toezegde. Hopma: “We hebben allereerst de wethouder van Economische Zaken benaderd. We lieten hem zien waarom een goede ontsluiting belangrijk was. Niet alleen voor het bedrijfsleven, maar ook voor Dordrecht. Hij kon onze zaak voorleggen in de gemeenteraad die het balletje doorspeelde naar Verkeer en Waterstaat.”

 

Afwachtende politici

Volgens Erik van Venetië, schrijver van het recent uitgegeven ‘Het grote lobbyboek’ , zien gemeenteraadsleden het niet als een inbreuk op hun bestuurlijke onafhankelijkheid dat ondernemers hen benaderen. Integendeel, “gemeentes hebben een groot belang bij het floreren van bedrijven. Dat zorgt voor werkgelegenheid, economische groei en bereikbaarheid. Ambtenaren en gemeenteraadsleden zitten juist te wachten op signalen uit de achterban.”

 

Businessdiner

Natuurlijk kunt u met uw ondernemersvereniging een professionele lobbyist inhuren die zich onopvallend posteert in de raadzaal. Maar u kunt ook zelf de politici aanspreken. Van Venetië: “Ondernemers hebben de beste eigenschappen om te lobbyen. Zij kunnen een product verkopen en zijn goed in onderhandelen.”
Hoe dan? Schuif  eens aan bij een businessdiner. De VVD-Utrecht organiseerde er onlangs nog een. Voor 150 euro konden ondernemers hun grieven te bespreken met de politici. Nuttig voor de ondernemer, maar ook voor de politici die hun schamele campagnekas kunnen aanvullen. “Er is maar een partij voor ondernemers en dat is de VVD”, meldde het liberale Kamerlid Eric Balemans in zijn tafelspeech.

 

Verleiding en overtuiging

Voordat u het strijdperk van het beïnvloeden betreedt, eerst nog een paar tips:

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Overtuigen. Een lobbyboodschap moet indruk maken. Wees daarom helder, beknopt, onderscheidend en  geloofwaardig.
  • Plannen. Roekeloos te werk gaan levert weinig op. Maak een plan waarin de boodschap, vrienden en vijanden en de te nemen acties staan.
  • Binnenkomen. Help politici aan ideeën  waar ze wat aan hebben om hun eigen positie te verbeteren. Nodig ze uit voor een gesprek.
  • Oudjes. De verleidingstechnieken van Ovidius en de nonchalance van Castiglione zijn volgens ‘Het grote lobbyboek’ nog steeds actueel.
  • Cadeaus. Een politicus uitnodigen voor een diner kan best. Afhankelijk van het belang dat op het spel staat kun je een cadeau aanbieden.

 

Deniz Arslan & Stijn Simkens