We zullen maar direct met de deur in huis vallen. Onderstaand leest u vast een aantal inkoppertjes. Maar heeft u de eigen bedrijfsvoering werkelijk al kritisch aan al deze punten getoetst ?
- Vooruitzien: Stel scenario’s op voor de komende jaren: wat doet u als de recessie verergert, of het economisch klimaat juist omslaat naar groei?
- Focus op de klant: natuurlijk doet u dat al, overdrijf het nu. Pamperen sleept u door de recessie. Bedenk voordat u contact zoekt met de klant in hoeverre de behoeftes van uw klanten veranderd zijn door de crisis en speel daarop in.
- Positioneer: zijn uw producten wel voldoende gedifferentieerd om de klant tevreden te houden? Zorg voor meerwaarde en focus op uw belangrijkste klanten, niet op de lastige zeurkousen die geen cent omzetten.
- Investeren: weg met die risicovolle/onzekere plannen, focus op ideeën waarvan u min of meer zeker weet dat ze succesvol zullen zijn.
- Innoveren: doe niet alles zelf. Kies voor open-source modellen. Laat de klant meedenken, doe aan crowdsourcing, outsource R&D, etc.
- Creëer: zoek andere gebruiksmogelijkheden voor uw producten. Wat kunt u toevoegen om die twijfelende consument alsnog over de streep te trekken?
- Toeleveranciers: hoe zit het met uw leveranciersrelaties? Zijn ze wel echt zo efficiënt als u denkt, of is er nog wat vet weg te snijden?
- Nieuwe bedreigingen: tijden van crisis trekken nieuwe ondernemers, challengers die kansen zien die u mist. Laat ze geen gebruik maken van uw zwaktes.
- Samenwerken: denken alle afdelingen binnen uw bedrijf wel als één? Zorg voor overleg tussen afdelingen en kijk gezamenlijk waar u salamitactiek toepast of juist investeert.
- Personeel: kijk waar u te veel capaciteit heeft en waar u meer uit personeel, maar ook uit klanten kunt trekken.
- Focus: kostenreductie kan op dit moment het nijpendst zijn, maar vergeet u de kansen niet? Snijdt waar nodig en investeer daar waar kansen liggen.
- Snelheid: dit is geen tijd voor langdurige overlegstructuren, ellenlange testen, etc. Elk gat dat u open laat wordt opgevuld door de concurrentie. Stel belangrijke beslissingen niet uit.
U las een samenvatting van het rapport “Innovation Strategies for the Global Recession.” Het volledige rapport waarin businessexperts vertellen over hoe zijn de crisis aanpakken leest u na de klik. (in pdf)
Met bijdrages van:
- Steven Shapiro: auteur van 24/7 Innovation
- Robert B. Tucker: topman bij de The Innovation Resource Consulting Group
- Paul Sloane: auteur van The Innovative Leader
- Sami Mahroum: journalist bij BusinessWeek
- Bruce Nussbaum: auteur van 10 Worst Innovation Mistakes in a Recession
- Jeffrey Phillips: auteur van Make Us More Innovative: Critical Factors for Innovation Success
- Dave Pollard: auteur bij How to Save the World blog
- Ronald Jonash: hoogleraar bij the Hult International Business School