Meer dan 7000 mensen stemden op deze ‘avocado-arme dip’ voor de Kletsmajoor Award van de Consumentenbond, zo is donderdag bekendgemaakt. Overigens kondigde Albert Heijn al aan de guacamole uit de schappen te halen en te vervangen voor een nieuw product.
Healthy People
Na de ‘avocado-arme dip’ kreeg een sapje van Healthy People, het merk waarmee onderneemster Arjanneke Teeuw aan de weg timmert, de meeste stemmen. Op de verpakking staat met grote letters: ‘blauwe bosbes en framboos’, maar het hoofdbestanddeel (84 procent) is druivensap. De derde plek is voor Rivella: de frisdrank claimt dat het ‘met natuurlijke ingrediënten’ is bereid, maar er zitten drie synthetische zoetstoffen in.
Kletspraatjes op verpakkingen
De Consumentenbond is een kleine twee jaar geleden begonnen met het inventariseren van ‘kletspraatjes’ op verpakkingen. In sommige gevallen hebben fabrikanten de verpakkingen inmiddels aangepast, zoals bijvoorbeeld rodedruivensap van Albert Heijn. Die bestaat voor slechts 20 procent uit rode druiven en de rest is witte druiven. Inmiddels staan er zowel witte als rode druiven op de verpakking.