- Andere benadering
Hoe maak je de traditionele arbobranche sexy? Verleg de focus van arbeidsongeschiktheid naar organisatieontwikkeling. Human Energy Management, het bedrijf van oud-Olympische roeiers Ronald Florijn en Henk-Jan Zwolle, wil de gezondheidszorg een ander gezicht geven. Individuele begeleiding van werknemers en het voorkomen van ziekte zijn kernwaarden. De Arbo-Unie doet de werving van nieuwe klanten. En starten met 30.000 bedrijven in je bestand is wat je noemt een gouden begin. - Hou de kennis vast
Senza Fili van ondernemer Danny Frietman is een kennisintensief bedrijf, terwijl in de beginfase veel met duurbetaalde freelancers gewerkt moest worden. Gevolg: een groot verloop van kennis. Frietmans tip: wees goed voor je launching customer, het is de bodem onder je bedrijf. Ook een enorm startkapitaal is nergens voor nodig. Begin met het leggen van de basis. Die additionele financiering komt vanzelf wel: Frietman haalde zijn tweede financieringsronde door het personeel aandeelhouder te maken. - Ken je markt
Je hoeft geen gelikte verkoper te zijn om het ver te schoppen, bewijst Mieke Brassé van Air Flow International. Het bedrijf begon met de belettering op vliegtuigen, maar is inmiddels ook grootbedrijf in cateringspullen, bemiddelt vliegtuigpersoneel, heeft een werving & selectiebureau in sales- en marketingmensen én is sterk vertegenwoordigd in China. Het geheim? Oren openhouden en je telkens blijven inleven in de markt en de vragen die je klanten stellen serieus nemen. - Wees een netwerker
Michel Verspui is directeur bij Conclusion – een onderneming die bestaat uit een groep van zo’n 30 bedrijven. Verspui hamert daarnaast op het belang van netwerken. Zijn visie: Zorg dat je wat te bieden hebt. Ga niet op zoek naar mensen die je goed kent; hoe beter je iemand kent, des te voorzichtiger zijn ze in het doen van zaken. Wie zeer actief netwerkt, wordt vanzelf de spil in het netwerk. Contacten gebeuren, je hoeft niet meer op zoek. Conclusion maakt een autonome groei door van 30 procent per jaar. Ieder kwartaal wordt er een nieuw bedrijf aan de Conclusion-keten toegevoegd. De helft door koop, de andere helft wordt zelf gestart.