Ruud Koornstra, bedenker van de Visa Greencard, pleit voor de komst van de DV, de Duurzame Vennootschap. “Consumenten willen het kaf van het koren kunnen scheiden.”
Ruud Koornstra heeft zijn sporen als duurzaam ondernemer ruimschoots verdiend. Rijk geworden in de televisiewereld besloot hij het tweede deel van zijn leven te besteden aan het beter maken van de wereld. Rode draad door zijn ideeën: al zijn producten zijn beter voor het milieu én goedkoper voor de consument. Samen met zijn medevennoten van ‘initiëringsmaatschappij’ Tendris ontwikkelde hij de VISA Greencard, die de CO2-uitstoot van alle uitgaven met de creditcard compenseert. Ook de ultrazuinige Pharox LED-lamp komt uit de stal van Tendris. Koornstra merkt dat termen als ‘duurzaam’ en ‘groen’ onderhevig zijn aan inflatie en wil daarom toe naar een nieuwe bedrijfsvorm: de DV.
Wat is een DV precies?
“De meeste bedrijven hebben maar één uitgangspunt, namelijk winst maken. Een DV wil dat ook, maar wil tegelijkertijd bijdragen een betere wereld. In zo’n bedrijf tellen andere normen en waarden; zo’n bedrijf is maximaal transparant. Als consument of geïnteresseerde kun je tot in het diepste zien hoe hun gedrag is, hoe ze hun geld verdienen, hoe ze met hun mensen omgaan, hoe hun producten worden voortgebracht. Een DV zal ook nooit iets zeggen wat niet waar is. Advertising zal er heel anders uitzien.”
Waarom is dit belangrijk?
“Bedrijven als Shell en Nuon doen zich duurzaam voor, maar zijn het niet. Ze hebben helemaal geen belang bij duurzaamheid, omdat winst maken hun enige doel is. Consumenten willen het kaf van het koren kunnen scheiden, ze willen zien of een bedrijf deugt. Groenink heeft het verknald bij ABN Amro, maar krijgt twintig miljoen euro mee. Dan klopt er toch iets niet in zo’n bedrijf? Wat je zult zien, is dat mensen steeds vaker zullen zeggen: ‘Doe toch ‘ns effe normaal, joh!’ Als je het predikaat DV hebt, weten mensen dat je te vertrouwen bent en dat je transparanto spreekt.”
Wie bepaalt of een bedrijf het predikaat DV mag voeren?
“De DV zou een officiële rechtspersoon moeten zijn naast de BV en de NV. Dat moeten wij bij Tendris niet helemaal gaan uitwerken, maar ik wil wel meedenken over het totstandkomen van de DV. Heel belangrijk is dat er geen fiscaal voordeel mag zijn. Ik wil niet dat mensen zeggen: ‘Ah! Ik begin een DV, want dan hoef ik minder belasting te betalen.’ Nee, je betaalt gewoon je belastingen. Er zullen extra eisen aan je worden gesteld, de tien geboden van duurzaamheid.”
Wat zijn de belangrijke geboden?
“Echtheid is het belangrijkst. Ondernemers die denken: ik maak mijn product zogenaamd duurzaam omdat ik dan lekker geld kan verdienen… begin er niet aan. Duurzaam ondernemen is geen trucje, maar een mindset. Wees eerlijk. Zorg ook dat je product kwalitatief beter is dan je niet-duurzame concurrent. Onze LED-lamp is niet alleen zuiniger, maar ook mooier en heeft meer toepassingen. Zorg verder dat je product financieel aantrekkelijker is. Een ander gebod is: communiceer eerlijk, wees transparant. En zorg dat je toeleveranciers meedoen.”
Hoe zit dat met jullie LED-lamp? Die is zuiniger, maar wel duurder dan de gloeilamp.
“Onze lamp kost 16 euro, een gloeilamp 1 euro. Maar je hebt ‘m binnen een jaar terugverdiend omdat hij veel minder energie verbruikt. Maar eigenlijk vind ik dat de consument dat niet hoeft voor te schieten. Ik moet dus als ondernemer gaan nadenken hoe ik op een slimme manier die lamp kan verkopen, zodat de drempel zo laag mogelijk wordt om die lamp aan te schaffen. Je moet terug naar de tekentafel als je product financieel niet aantrekkelijk is.”
Hoe transparant zijn jullie zelf? Mag ik hier de ordners uit de kast trekken?
“In principe ja, maar we zijn niet achterlijk. Ik wil alles met je delen, ik ben net een Tibetaanse monnik. Maar op het moment dat je me aanvalt, dan blijkt die monnik een enorme vechtmachine te zijn. Ik ga niet tegen Philips zeggen: kom hier even de nieuwe technologie bekijken, want we blijven een concurrerend bedrijf. Wel zullen we volgend jaar veel informatie ontsluiten die niet concurrentiegevoelig is.”
Grote bedrijven werken duurzaamheid tegen, gaf je net aan. Kunnen kleine, duurzame bedrijven de slag wel winnen?
“We zijn een klein bedrijfje van honderd man. De gloeilamp heeft 120 jaar in de woonkamers gehangen en verspilde voor 99 procent zijn energie. Wij hebben in twee jaar tijd een lamp ontwikkeld die voor 90 procent efficiënt is en pas aan het begin van zijn ontwikkeling staat. De stap die wij gezet hebben met dat lampje, staat voor mij symbool voor nog tienduizend andere producten. We kunnen de wereld snel veranderen, dat hoeft geen tien of twintig jaar te duren.” (KvS)
Naam: Ruud Koornstra
Bedrijf: Tendris Holding BV
Geboren: Rotterdam, 1964
Mvo-wens: Dat iedereen inziet dat duurzaam ondernemen meer kwaliteit van leven betekent met betere producten voor minder geld. Dus winst zonder verliezers
Grootste ergernis: Mensen die niet van mening durven te veranderen
Mvo-helden: Alle kleine nieuwe duurzame initiatieven die momenteel vanuit echtheid worden opgezet.
Grootste mvo-leugenaar: De groene en duurzame windowdressers.
Nieuwste trend: Van de BV naar de DV (duurzame vennootschap)
Meest aparte mvo-onderneming: Happy Shrimp Farm