In samenwerking met 7 Ditches TV
Maathuis werd al op zijn negende ondernemer met het verkopen van chocoladeletters voor het goede doel. Dat werd een stichting, die tot nu toe 280.000 letters verkocht en daarmee 280.000 euro doneerde aan War Child.
Als dank werd Maathuis door War Child uitgenodigd om mee te gaan naar Oeganda. Daar zag hij langs de weg huizen met daarop de logo’s van grote bedrijven. “Ik vroeg bewoners eens naar dat logo, en ze vertelden me dat ze hun huis hadden kunnen afbouwen dankzij een fonds waarin allerlei bedrijven geld hadden gestopt”, zei Maathuis eerder dit jaar tegen Sprout, bij zijn nominatie voor de 25 onder de 25.
Bundelen
Zo ontstond op zijn 16e het idee voor Brandsfit: het verstrekken van gratis sporttenues om zo te zorgen dat alle jongeren kunnen sporten. “We bundelen alle clubs en adverteerders die een gerichte doelgroep willen aanspreken.”
Het goede doelen-aspect verwerkte Maathuis ook zijn bedrijf, dat per shirt 2,50 euro doneert aan een stichting van voormalig Oranje-doelman Edwin van der Sar voor mensen met hersenletsel. “Ik vind het belangrijk dat als je het zelf goed hebt, dat je dan ook iets voor anderen doet”, zegt Maathuis.
Ondernemen moet wel echt in je zitten, wil je er op zo’n jonge leeftijd aan beginnen, zegt Maathuis. “Maar het is ook leuk als het een bepaald succes heeft, en dat je extra gemotiveerd bent om er een nog groter succes van te maken.”
Investeerder
Brandsfit groeide snel en ging een samenwerking aan met een Belgisch sportmerk. Dat bedrijf wilde gelijk een belang nemen in zijn bedrijf, maar omdat Maathuis toen nog zeventien was moest de deal drie maanden wachten. “De dag nadat ik 18 was geworden is alles getekend.”
Op papier is Maathuis nu miljonair. Toch wil hij nog een studie gaan doen. “Je steekt er altijd wat van op, al is het niet essentieel voor het succes voor mijn bedrijf.”