Professor Henk Volberda en zijn team van het Amsterdam Centre for Business Innovation zijn ook dit jaar weer verantwoordelijk voor de MT1000, het jaarlijkse onderzoek naar de duizend meest gewaardeerde dienstverleners van Nederland, in samenwerking met MT/Sprout.
Zakelijke dienstverleners beoordeeld
Voor de MT1000 worden bedrijven in een uitgebreide survey beoordeeld op hun klantgerichtheid, productleiderschap, excellente uitvoering en de Net Promoter Score (NPS). Respondenten zijn zakelijke beslissers met inkoopbevoegdheid. Voorwaarde is dat zij in de afgelopen drie jaar daadwerkelijk zaken hebben gedaan met de te beoordelen bedrijven.
De top 10 beste dienstverleners uit de MT1000
Rank | Dienstverlener |
---|---|
1 | Whyz Executive Search |
2 | AFAS |
3 | Steens & Partners Freelance Finance Professionals |
4 | effectgroep* |
5 | Turner Strategie-Executie |
6 | The Executive Network |
7 | GZ OfficeXperience |
8 | House of Performance |
9 | nlmtd |
10 | JPR Advocaten |
Van consultancy tot facilitaire dienstverlening
De belangrijkste takken van dienstverlening zijn voor het onderzoek gegroepeerd in vijf hoofdgroepen:
- advies en consultancy
- digital dienstverlening
- financiële dienstverlening
- hr-dienstverlening
- mobiliteits- en facilitaire dienstverlening
Daarbinnen figureren 60 specifiekere categorieën (zie verderop), variërend van media-advies tot accountancy en van kantoorinrichting tot corporate finance. Voor elk van deze categorieën zijn de grootste en bekendste leveranciers in hun vakgebied opgenomen.
Ook op papier
Het MT1000-onderzoek verschijnt online en uitgebreider op papier, in de MT1000-gids. Papieren gids ontvangen? Bestel hem voor 14,95 euro.
Zo geeft de MT1000 inzicht in hoe dienstverleners in 60 branches, waaronder executive search, uitzendbureaus, accountancy en schoonmaak, scoren ten opzichte van hun directe concurrenten. Zo wordt JPR Advocaten het meest gewaardeerd als juridisch dienstverlener en voert KPN de lijst met aanbieders van ICT-netwerken aan.
Dienstverleners in hr-domein
UvA-professor Henk Volberda is met zijn Amsterdam Centre for Business Innovation verantwoordelijk voor het onderzoek. Dit jaar viel hem op hoeveel dienstverleners rond het hr-domein de top 10 bereikten. ‘Dit onderzoek geeft elk jaar een beeld van waar de respondenten mee zitten. Hun grootste worsteling lijkt mij dit keer: hoe vind ik nieuwe mensen en hoe bind ik de mensen die bij me werken?’
Uitdagingen na corona
Volgens hoofdredacteur van MT/Sprout Donovan van Heuven zijn de zakelijk dienstverleners goed door de coronaperiode gekomen en bleven ze hoge waarderingen scoren van hun klanten. ‘Inmiddels staan ze voor nieuwe uitdagingen: een recessie, het tekort aan goede krachten en een urgente klimaatopdracht. Maar de MT1000 geeft mij vertrouwen: wie zó veel waardering krijgt van klanten, kan de hele wereld aan.’