Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Werkplatform JAM winnaar publieksprijs 25 onder de 25

Online werkplatform voor jongeren JAM heeft van alle 25 ondernemers onder de 25 van dit jaar de meeste stemmen getrokken en is daarmee publiekswinnaar geworden. "We steken alle winst in het bedrijf."

Maar liefst 1216 fans brachten hun stem uit op het jonge familiebedrijf van Miranda (23), Martijn (19) en Ruud Schippers (22). Al was het de laatste dagen een nek aan nek-race met The Mealmakers (942 stemmen) en Whitespell (689 stemmen).

Ruud Schippers is blij met de extra waardering voor zijn concept. “We zijn nu in 8 gemeenten actief. Juist door zo’n prijs krijg je extra exposure, en meer landelijke bekendheid. Hopelijk wordt dit groot opgepakt en kunnen we het concept per regio uitbreiden.”

Snel

JAM draait het uitzendmodel om. “We richten ons niet op de vraag, maar we laten bedrijven op de website direct ons aanbod van beschikbare jongeren zien, welke zij vervolgens met enkele klikken kunnen ‘boeken’. Op deze manier ben je ‘weg’ als tussenpersoon, waardoor het proces razendsnel verloopt.”

Zie ook: United Wardrobe beste jonge ondernemers van het jaar

Het hoge aantal stemmen voor JAM is volgens Schippers te danken aan het feit dat zijn bedrijf twee partijen blij maakt. “Enerzijds zijn dat bedrijven, die schreeuwen om jong talent. En natuurlijk de jongeren, die vinden het fijn dat ze via een app kunnen aangeven wanneer ze kunnen werken.”

Dat JAM juist in de laatste fase van de verkiezing veel stemmen trok, is tactiek, legt Schippers uit. “We wilden juist de laatste dag knallen.”

Uitbreiden

JAM verdient geld op het moment dat jongeren worden ingehuurd: bedrijven betalen het platform betaalt per gewerkt uur. JAM houdt daarvan een vergoeding over in, waarna de jongeren vervolgens worden uitbetaald. De marges zijn kleiner dan bij een regulier uitzendbureau, legt Schippers uit, maar de kosten zijn lager omdat alles geautomatiseerd is. “Ons platform is nu klaar: de komende vijf jaar gaan we flink uitbreiden.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dat JAM een familiebedrijf is, heeft volgens hem alleen maar voordelen. “We hebben alle drie heel verschillende kwaliteiten, zoals sales, administratie en backoffice. Daardoor heb je eigenlijk nooit meningsverschillen. En je gunt elkaar veel meer, geen gedoe over salaris of iets dergelijks.” 

Ook financieel heeft Schippers er heel veel vertrouwen in. “We zitten nu al ruim boven de omzet van vorig jaar. En vorig jaar draaiden we al breakeven.” Hoewel het concept volgens hem heel erg schaalbaar is, moet je in deze branche vrij veel voorfinancieren. “Alle winst gaat dus in het bedrijf.”