Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘We zagen het in het begin niet eens als een bedrijf’

In deze aflevering van Profile: Natascha Klootsema, medeoprichter van webshopetalage Flavourites.nl. Negen jaar geleden stak ze 1000 euro in de site, die inmiddels is uitgegroeid tot een crossmediaal imperium. 'We zagen het in het begin niet eens als een bedrijf.'

Flavourites draait om bijzondere hebbedingen van winkels die niet in het stadscentrum zitten. Het bedrijf runt inmiddels ook een jaarlijkse modebeurs waar 7000 mensen op afkomen.

De site werd in 2007 begonnen als een Startpagina-nieuwe-stijl, ‘met een beetje geld’. ‘We dachten, we gaan iets doen waar we zelf behoefte aan hebben’, zegt Klootsema. En dat was overzicht: ‘We wilden alleen maar leuke webshops zien, en niet ergens verdwalen. We zagen steeds meer winkeltjes uit de stadscentra weggaan, die gingen dan online verder. Maar daar waren ze bijna niet te vinden.’

Die winkels werden door Klootsema en haar compagnon Marije Mulder online verzameld. ‘Geen Startpagina, met alleen maar linkjes. Maar echt beeldend, het moet er heel vrouwelijk uitzien. Dat was er in die tijd eigenlijk helemaal niet.’

Contributie

De eerste lichting van 250 winkels verwierf een gratis stek op Flavourites, maar al snel begonnen allerlei webshops te mailen dat zij er ook bij wilden. ‘Toen hebben we een eenmalige contributie ingevoerd.’ Toen bleek dat sommige sites hun informatie niet meer up to date maakten werd een model met jaarcontributie ingevoerd, momenteel 150 euro.

Kijk voor meer inspirerende interviews met ondernemers op Sprout TV

De momenteel ongeveer 1000 winkels die een plekje hebben op de site betalen een maandelijkse contributie. ‘Het mogen er niet teveel worden, want we willen het overzicht bewaren.’

Mannen

Klootsema probeerde ook mannelijke tegenhanger van Flavourites op te zetten, maar dat werkte niet. ‘Wij zijn drie vrouwen die van mode houden, daar blijven we bij. De passie die we bij Flavourites hebben, die echt uit jezelf komt, dat hadden we niet bij die mannenwebshops.’ Bijkomend probleem: mannen winkelen liever bij vaste adressen en ‘snuffelen’ niet, zoals vrouwen die het leuk vinden om een uur lang rond te klikken. De mannensite werd uiteindelijk verkocht.

De onderneemsters willen op eigen kracht verder groeien. ‘De omzet ligt nu op ongeveer 5 ton, we willen het zelf uitbouwen.’

Restyling

De komende tijd ondergaat Flavourites een restyling, waarmee het verhaal van de webshops beter tot zijn recht moet komen. ‘Als je wil onderscheiden van de grote ketens, moet je verhalen delen.’ Ook is het als ondernemer belangrijk om weer ‘een stap voorwaarts’ te maken. ‘Echt een nieuwe jas, en weer helemaal ‘2015’ zijn.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een succesvolle webshop doe je er niet zomaar even bij, besluit Klootsema. ‘Je moet keihard aan de bak. Opzeggen die baan, en ga ervoor. Zorg dat je je onderscheidt, dat je anders bent dan al die anderen.’ 

In samenwerking met 7 Ditches TV