“De telecommarkt is, net als energie, onderhevig aan ‘commoditization’”, zegt Swinkels. “Mensen vinden het vrij onbelangrijk, tot het moment dat het er niet meer is. Bovendien zit telecom vaak qua hardware deels in de meterkast van mensen, dus leek het ons een nuttige toevoeging aan onze diensten om ook internet, tv en bellen aan te bieden. Die markt wordt gedomineerd door een paar traditionele partijen, dus wij denken dat daar ruimte is voor een challenger. Ook vraagt het energiesysteem van de toekomst om een datadienstverlener, zoals wij dat binnen NLE nu aan het organiseren zijn. Die dienstverlening sluit ook goed aan bij internet services.”
Ambitie
Swinkels mikt met de dienst op een half miljoen klanten, maar dat naar eigen zeggen wel de ‘Big Hairy Audacious Goal’. Hij trekt hiermee ten strijde tegen KPN en Ziggo, die volgens hem te hoge kosten in rekening brengen. ‘De markt was in slaap gevallen, wij komen die wakker schudden. We zijn niet tevreden met een paar honderd klanten, maar gezien het aantal aanvragen ben ik daar niet bang voor.’
Opvallend is dat NLE voor de nieuwe dienst gebruik maakt van het netwerk van KPN. Swinkels daagt daarmee zijn eigen toeleverancier uit. ‘Het is stoer dat KPN dit met ons aandurft en het toont een bepaalde visie op de markt. Wij zijn, net zoals met onze energie, een bedrijf zonder infrastructuur. Dat willen we ook helemaal niet, wij willen ons kunnen focussen op de klant. Ik verwacht een uitstekende samenwerking, zo kreeg iedereen op kantoor vandaag een stuk taart van KPN om onze lancering te vieren. ‘
Marketing
Om de nieuwe diensten in de markt te zetten, trekt Swinkels het marketingapparaat open. Natasja Froger en Johan Derksen zijn daarbij vervangen voor een meer filmische reclamespot die Swinkels bovendien zelf heeft geregisseerd. ‘Deze is opgenomen in de Van Nelle Fabriek en draait sinds gisteravond bij de Publieke Omroep. We hebben onze eigen muziek geproduceerd en er zitten meerdere knipogen in waarbij we verwijzen naar filmklassiekers. We mikken op hetzelfde klantenbestand als bij onze energietak. Dit zijn enerzijds ouderen die op zoek zijn naar gemak en een goede service. Anderzijds zijn dat prijsbewuste gezinnen.”
Snellaadstations
De Rotterdammers zitten niet stil. Eind mei opende ze nog het eerste NLE snellaadstation langs de A13 bij Delft, waarmee ze concurreren met oud-challenger Fastned. Niet lang daarvoor bestelde Swinkels samen met leasemaatschappij Mr. Green 1000 Tesla Model 3’s. Bekijk hieronder de door Swinkels geregisseerde commercial.