Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

TV-kok bouwt aan nougatimperium

Hidde de Brabander timmert aan de weg als merknaam in de kookwereld en is van plan om een reeks eigen nougatwinkels uit de grond te stampen. 'Ik ben te creatief om een keiharde ondernemer te zijn', zegt de bakkende ondernemer bij 7 Ditches TV.

De Brabander, een van de presentatoren van bakprogramma Bake My Day (Net 5), was een rusteloze leerling die vooral zijn eigen ding wilde doen. ‘Ik wilde iets creëren, maar kunst bleek niet mijn ding’, vertelt hij over de oorsprong van zijn ondernemerschap. 

Een banketbakker in de buurt bleek een prima creatieve uitlaatklep voor de 17-jarige De Brabander, na zijn ternauwernood behaalde examen. Na ervaring te hebben opgedaan bij de beste restaurants van het land, zoals sterrenrestaurant De Librije in Zwolle, volgde in 2010 een eigen banketlabel, Dreams of Magnolia, dat zich richt op de zoete niche nougat.

Smaakbeleving is emotie

Die bedrijfsnaam roept een hoop vragen op, ‘en dat is precies wat ik wil’, vertelt hij aan interviewer Ronnie Overgoor. Mensen smaken laten beleven en ontdekken is zijn hoogste doel. ‘Mijn vak is een en al plezier. Smaakbeleving is emotie.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Grootste valkuil noemt de patissier een veelheid aan ideeën, die ervoor kunnen zorgen dat hij niet datgene doet waar hij het beste in is. ‘Ik ben te creatief om een keiharde ondernemer te zijn. Mijn ideeën zijn soms groter dan ik aankan, daar moet ik voor waken. Ik moet bijvoorbeeld mijn assortiment niet te breed maken.’

Cijfers vindt de 33-jarige ondernemer niet zo interessant, maar na enig aandringen deelt hij dat de omzet van zijn nougatimperium zou moeten kunnen groeien naar een paar miljoen euro. ‘Binnen nu en 5 jaar heb ik wereldwijd een paar winkels. We hebben echt grote plannen.’