Op donderdag 2 september organiseren we op de redactie van MT/Sprout in Amsterdam de eerste editie van How I did it, een interactief en invite-only event waar succesvolle ondernemers hun kennis en ervaring delen over het opschalen van een bedrijf. Met gepaste trots geven we als eerste gast het podium aan Kalo Bagijn, oprichter van BinckBank, Brand New Day en onlangs Salarise.
Kalo vertelt als vernieuwer in hart en nieren over de bouwstenen van zijn succes. Welke keuzes gaven de doorslag? En van welke fouten leerde hij het meest? Om deze bijeenkomst zo waardevol mogelijk te maken is er veel ruimte voor brandende vragen.
De redactie van MT/Sprout nodigt voor elke editie van How I dit it maximaal 25 startup-founders uit. Daarnaast geven we telkens twee wildcards weg. Wil jij deze inspirerende avond ook meemaken? Stuur ons een e-mail [email protected] en vertel waarom je er graag bij bent.
De eerste gast van How i did it in het kort:
Kalo Bagijn koestert een gezonde afkeer van (onzinnige) conventies en verhief het uitdagen van de financiële wereld tot kunstvorm. Eerst brak hij samen met Thierry Schaap de particuliere beleggingswereld open met BinckBank, een speler die als schoolvoorbeeld van disruptie onder de hoge tarieven van de gevestigde orde dook. Binck inspireerde een flinke groep medewerkers van het eerste uur (in de wandelgangen ook wel ‘Binck-mafia’) om zelf ook ook fintech-startups te lanceren, waaronder DeGiro, Ohpen, Bux, Blanco en Knab.
Na BinckBank richtte Bagijn met Brand New Day zijn pijlen op de ondoorzichtige pensioenenmarkt. ZIjn meest recente doelwit zijn de hoge tarieven voor consumptieve leningen. De ondernemer stak daarvoor onlangs ‘enkele miljoenen’ in een platform waarmee werknemers, dankzij een koppeling met hun salaris, in aanmerking komen gunstige leentarieven.
Dat het Bagijn blijft lukken om vanuit het niks serieuze bedrijven op te zetten, is ook te danken aan een soms ‘naïeve’ vorm van gedrevenheid, vertelde hij eerder aan MT/Sprout. ‘Je gaat er steeds met veel enthousiasme in, en dan is er geen weg meer terug. Die naïviteit vasthouden, dat is mijn doel. Een van de nadelen van ouder worden als ondernemer is dat je beter in staat bent de gevolgen van je acties in te schatten.’
Meer verhalen over Bagijns aanpak:
‘Als je eenmaal één crisis hebt meegemaakt, weet je dat de wereld niet zal vergaan’
Hoe Kalo Bagijn met salarisstroken de leenmarkt wil veroveren
‘Ik moet er niet aan denken om klanten te belazeren’