Spreker en ondernemerscoach Van Setten weet als geen ander hoe je de weerbarstige praktijk van het winnen van klanten met humor analyseert en de geesten op scherp zet. Verwarring is tenslotte ‘het voorportaal van nieuw inzicht.’
Maar om zijn tips uit te voeren moet je als ondernemer wel uit je schulp kruipen. Hoe kom je er bijvoorbeeld achter of je klant (of je zakenpartner) je wel schaars en aantrekkelijk vindt? Nou gewoon, door die klant te bellen en te vragen: ‘hee vriend, wat zou je nou het meest missen als ik er niet meer was’. Is het antwoord: ‘een hoop shit’, blijf dan gewoon gewoon rustig en vriendelijk. En vraag vervolgens: wat zou je wel missen?
Zie ook:
Challengerday 2014: de beste quotes van dag 1 en van dag 2
Dedact Challenger van het Jaar
Het draait allemaal, net als in een relatie, om aandacht en interesse. ‘Wees geïnteresseerd, en doe niet zo interessant’, plugt Van Setten een van zijn vele doordenkertjes.
Daarbij mag je een klant best prikkelen. Zeg bijvoorbeeld: ‘U wist het nog niet, maar ik ben de ondernemer waar u volgend jaar zaken mee gaat doen’. Van Setten: ‘Leef je nou eens vreselijk in en uit.’
Stel je daarbij altijd vriendelijk op, en doe het met liefde, zegt hij met een verwijzing naar de Dalai Lama. ‘Wat je ook doet, doe het met een scheutje contactvloeistof’. Want: ‘Gebruik respect als vangrail in je leven, en je komt weg met moord.’
En zo jaag je je klanten weg, volgens Van Setten:
– Gebrek aan aandacht
– Gebrek aan initiatief
– Niet aan afspraken houden
– Gebrek aan deskundigheid
– Gebrek aan meedenken
– Klachten niet goed oplossen
– Vanwege de prijs