De kern van MasterPeace is het voorkomen van conflicten. Een project dat inmiddels, ondanks een relatief bescheiden begroting van 1 miljoen euro, al in vijftig landen is uitgerold. ‘Wij springen ertussen als er spanning is.’
Bijvoorbeeld in Sierra Leone, waar mensen – uit de regio zelf – praten met stammen die met elkaar in conflict zijn. ‘En daarna grijpen we naar kunst en muziekevenementen om de verbinding op te zoeken.’ Soft power, noemt Van der Linde die middelen.
Risico
Als je zoiets goed wilt doen, dan moet je er ook als een ondernemer inzitten, vindt Van der Linde. En heel veel risico durven te nemen.
‘Mijn winst is immaterieel, maar de manier waarop ik mijn projecten opzet is heel bedrijfsmatig. Er wordt een merk gebouwd, met time-management en strakke schema’s. We werken met kpi’s, key performance indicators.’
Ondernemers kunnen dan ook een belangrijke bijdrage leveren aan het vergroten van zijn beweging. ‘Als alle bedrijven en de nieuwe generatie ondernemers zich realiseren dat bedrijven kunnen bijdragen aan het voorkomen van conflicten en instabiliteit, en dat dat ook echt in hun eigen belang is, dan zul je zien dat dat enorme gevolgen kan hebben.’
Voor jonge ondernemers en leiders organiseert MasterPeace op 17 september in Rotterdam de conferentie Great Minds Meeting.