Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Evelien Hölsken een non-profit als ‘hardcore ondernemer’ leidt

Evelien Hölsken bevrijdde met Free a Girl al 4.500 meisjes die gedwongen werden tot prostitutie. Ze mag dan voor een goed doel werken, toch ziet Hölsken zichzelf als ‘hardcore ondernemer’.

In samenwerking met 7 Ditches TV

Free a Girl bevrijdt niet alleen meisjes, de organisatie helpt hen ook met hun re-integratie in de samenleving en zet in op preventie. De organisatie valt onder de zogeheten Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI’s); instellingen die zich voor minstens 90 procent inzetten voor het algemeen belang. 

Om tot de ANBI’s te mogen vallen, moet je behoorlijk wat op orde hebben, vertelt Hölsken: een beleidsplan, een toezichthoudend orgaan en een transparante boekhouding. “Daarnaast moet je donateurs en sponsoren tevreden houden, zodat je ze volgend jaar ook aan boord hebt”, zegt Hölsken. “Dat is echt een challenge.”

Goedbedoelde adviezen

Mensen denken dat we maar wat doen

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Wij zijn hardcore ondernemers”, stelt Hölsken dan ook. “Mensen denken dat we maar wat doen. In het verleden hebben allerlei mensen ons goedbedoelde adviezen willen geven. Maar we zijn gewoon een bedrijf en weten echt wel waar we mee bezig zijn. Alleen de winst die wij maken gaat naar projectpartners, maar verder ben je heel erg commercieel bezig.”

Een bekende actie van Free a Girl is de Lock Me Up-actie, waarbij BN’ers voor 12 uur achter elkaar opgesloten worden in een hokje van 2 vierkante meter. Dit jaar doen vierhonderd mensen mee op veertig locaties door het land heen. Het doel is om 1 miljoen euro op te halen. “Dit is voor ons de grootste actie waar we de meeste tijd in investeren.”