Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hard gaan met Helpling: ‘We zitten in een tijdmachine’

Benedikt Franke en Philip Huffmann drijven niet zomaar een startup. Ze kregen Rocket Internet achter hun poetshulpbemiddelaar Helpling. Franke vertelt op Sprout Challengerday hoe hij dankzij die kloonfabriek gaat als een, pardon: raket.  

Benedikt Franke liep begin dit jaar weer eens binnen bij Rocket Internet, de startupfabriek waar hij een paar jaar daarvoor als manager van Groupon-kloon CityDeal in dienst was. Hij had in de tussentijd een eigen bedrijf groot gemaakt en verkocht, en samen met Phillipp Huffman had hij een goed idee: een online dienst die consumenten aan een poetshulp helpt.

‘Een rechttoe rechtaan businessmodel, want daar hou ik van: consumenten hebben moeite een goede poetshulp te vinden, dat lossen wij op met ons platform. Onze belofte: binnen 60 seconden heb je een goede en verzekerde poetshulp wanneer je die nodig hebt. Exact wat Uber doet in de taximarkt.’

Van 0 naar 150 in 10 maanden

Benedikt FrankeDat de bazen van Rocket Internet wel iets zagen in Helpling, hebben ze geweten. Vandaag worden in 150 steden in 8 verschillende landen honderden huizen schoongemaakt door Helpling-schoonmakers. Franke heeft onlangs zijn eigen hoofdkantoor in Berlijn geopend, waar 200 werknemers zwoegen op de supersnelle groei.

Zelfs in het Brazilaanse Sao Paulo worden poetshulpen ingezet door de lokale Helpling. En Franke zelf spreekt zalen toe met 500 ondernemers, zoals donderdag tijdens Sprout Challengerday. ‘Het lijkt alsof we in een tijdmachine zitten, zo ongelofelijk snel is alles gegaan,’ zegt Franke.

Machine om te schalen

Hard gaan is dan ook het handelsmerk van Rocket Internet. Als Rocket Internet besluit dat een businessplan de moeite waard is, staat een ongekende machine klaar om op te schalen. Binnen 80 dagen vanaf de kick-off kon Helpling daardoor live gaan, dankzij de ervaring met schalen, de techniek, marketing en recruitment: alle processen die een volwassen bedrijf nodig heeft. ‘We besloten vanaf dag een dat we alle processen zo schaalbaar mogelijk wilden opzetten. Ons platform moet tienduizenden schoonmakers tegelijk kunnen koppelen aan klanten. Op dag 3 waren al 10 programmeurs aan het werk om onze stie live te krijgen.’

Wereldwijde business, wereldwijde vraag

Ook die uitrol in het buitenland stond al vanaf dag 1 op de agenda. ‘Dit is een wereldwijde business die in een wereldwijde vraagt voorziet. Dat beteken dat recruiters in die lokale markten aan de slag moeten. Dat we daar founders en teams neerzetten, die met sterke support van ons hoofdkantoor de markt ontwikkelen.’ Eind maart live in Duitsland, Oostenrijk, Frankijk, Zweden, Nederland, Italië en Brazilië volgden. Op de slide die Franke toont, zijn zes witte vlakken te zien in het rijtje landen. ‘We zijn aan het leren over die markten, praten al met potentiële medewerkers. Die vlakken worden op dit moment gevuld.’

Break Even

Schalen kost geld. Ook dat heeft Rocket Internet, dat onlangs zelf naar de beurs ging en ook daarvoor al miljarden ophaalde bij investeerders, in ruime mate voorhanden. In ruil voor – naar verluidt – 80 tot 90 procent van de aandelen in de talloze startups die het helpt opzetten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Franke geeft toe, dat vooral de marketing veel geld blijft kosten. ‘We willen een sterk en betrouwbaar merk worden. Binnen een jaar moet bij schoonmaken je eerste gedachte zijn: Helpling’. Het zal mede daardoor nog 5 tot 7 jaar duren voordat Franke echt geld verdient. ‘We kunnen spelen met dat moment, maar hebben besloten voorlopig zwaar te investeren. Maar de economische basis onder ons model is prettig: de terugverdientijd voor het aansluiten van nieuwe klanten is kort, vergeleken bij andere diensten.’