De online dienst Greetz verstuurd echte kaarten, die klanten online kunnen uitzoeken en beschrijven. Dat idee slaat aan. Vorig jaar verstuurde de onderneming zo’n 3,2 miljoen wenskaarten en nam hij Kaartenhuis.nl, de grootste e-card site van Nederland, over. Het leverde de onderneming een derde plek op in Deloitte’s Technology Fast 50, een lijst van snel groeiende ondernemingen.
Toch was er ook een minpuntje: Greetz verloor, tegen alle verwachtingen in, een kort geding tegen Hallmark. De kaartenreus probeerde onder contractuele afspraken te komen en dat mocht van de rechter.
Dit weerhield venture capitalist ePlanet er niet van te kiezen voor de Nederlanders. Dennis Atkinson, managing director van ePlanet Ventures: “De traditionele markt voor wenskaarten is enorm groot met relatief goede marges. Het huidige marktaandeel van ‘printing on demand’ bedraagt circa 1%. De verwachting is dat dit aandeel kan groeien naar circa 10% in 2012. We zien daarom een enorm potentieel voor Greetz.”
De bedoeling is dat Greetz zijn groeistrategie voortzet in Nederland, Frankrijk, Duitsland en Groot Brittannië. Ook wil de onderneming op korte termijn de oceaan over om Greetz in de VS te lanceren. Dat zal ze leren, daar bij Hallmark.