Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Goudzoekers: Jeroen Stoop, Huisjesmelker

Jeroen Stoop (38)<br>

Bedrijf makelaarsland.nl<br>

Opgericht 2005<br>

Wat grootste (interactieve) makelaarskantoor in Nederland<br>

Omzet 4,6 miljoen (2007)<br>

Verwacht 2008 5 miljoen <br>

Ambitie verdubbeling omzet in 2011, uitbreiding met diensten voor kopers en huurders<br>

Als winnaar van de Challenger Publieksprijs 2006 is Makelaarsland geen onbekende onder de grote uitdagers van Nederland. Ook dit jaar prijkt de spraakmakende NVM-makelaar weer op lijst. Het eerste interactieve makelaarskantoor van Nederland is inmiddels goed voor drie procent marktaandeel onder de NVM-makelaars. “De NVM doet zo’n 75 à tachtig procent, gevolgd door VBO en LMV. Eén op de dertig woningen wordt dus door ons verkocht”, schetst directeur Jeroen Stoop (38). “Binnen drie jaar gaan wij dat aantal verdubbelen.”

 

Het geheim van zijn succes schuilt volgens Stoop met name in de focus van het bedrijf, waar hij met drie vennoten in zit. “Wij waren de first movers en de enigen die zich puur durfden te richten op interactieve makelaardij. Zoiets doe je er ook niet even bij. Daarvoor gaan de ontwikkelingen te snel.”

 

Het concept van Makelaarsland is helder. Voor een vast makelaarstarief van € 995,- regelt het bedrijf de verkoopopname, een vraagprijsadvies, de presentatie op Funda, de onderhandelingen en de koopovereenkomst. Belangrijk verschil met de reguliere makelaar: ook de verkoper zelf moet aan het werk, voor bijvoorbeeld de bezichtigingen – waarvoor hij een fikse korting op de courtage krijgt. “Dat is het dna van Makelaarsland”, benadrukt Stoop. “Wij worden ook wel gevraagd om ook bezichtigingen te doen, maar wij geloven er heilig in dat de eigenaar dat het beste kan. Dergelijke keuzes moet je durven maken in het bedrijfsleven én je moet er offers voor willen doen. Dat doen bedrijven vaak nog te weinig, waardoor zij zich niet focussen.”

 

Het heeft Makelaarsland geen windeieren gelegd. In 2005 verkocht het bedrijf 1100 woningen, in 2006 4300 en in 2007 zelfs 4600. En er lonken nieuwe uitdagingen. De huurmarkt bijvoorbeeld, maar ook begeleiding bij de aankoop van een huis. “Wij springen in de gaten die traditionele makelaars laten liggen”, zegt Stoop. “Ook in het buitenland. In Duitsland zitten wij al. De makelaars daar hebben nu nog het geluk dat Duitsers conservatiever zijn, maar uiteindelijk zal het net zo gaan als in Nederland. Mijn motto is dan ook: doe wat. Iedereen ligt ‘s nachts weleens wakker met ideeën. Denk dan eens niet: ‘we zouden moeten’ of ‘misschien’. Nee, doe wat! Zo is Makelaarsland ook begonnen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Tekst Anne-Marie van Ommen