Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Glimlachen en borrelen

Lobbyen is niets anders dan mensen voor je karretje spannen. Maar hoe? “Ambtenaren en gemeenteraadsleden zitten juist te wachten op signalen uit de achterban.”

De Dordtse Ondernemersvereniging (DOV) wil dolgraag een betere ontsluiting van het bedrijventerrein de Dordtse Kil. De ruim 300 bedrijven zijn al ruim vijftien jaar slecht bereikbaar. Opgekropt op een van de grootste bedrijventerreinen is er maar één weg naar de A16 en de N3. “De gemeente hechtte er eerst weinig waarde aan. Die vond dat iedereen maar op de fiets moest komen. We hebben laten zien wat de situatie was. Nu hebben ze een realistischere blik”, vertelt Menke Hopma (64) voorzitter van de DOV. De oud-bankdirecteur heeft jaren achter de gemeenteraadsleden aangehold. Met succes, een nieuwe weg wordt aangelegd.
“We hebben allereerst de wethouder van Economische Zaken benaderd. We lieten hem zien waarom een goede ontsluiting belangrijk was. Niet alleen voor het bedrijfsleven, maar ook voor Dordrecht. Hij kon onze zaak voorleggen in de gemeenteraad, die het balletje doorspeelde naar Verkeer en Waterstaat”, zegt Hopma. Voor de Dordtse ondernemers waren de gemeenteraadsverkiezingen van 2002 een extra steun in de rug. “De huidige raad hecht meer waarde aan ondernemerschap.”

“Politici kun je geweldig gebruiken voor je doel”, vertelt Erik van Venetië, schrijver van ‘Het grote lobbyboek’. “Gemeentes hebben een groot belang bij het floreren van bedrijven. Dat zorgt voor werkgelegenheid, economische groei en bereikbaarheid. Ambtenaren en gemeenteraadsleden zitten juist te wachten op signalen uit de achterban.”
Gebruik maken van de media heeft veel voordelen. “Politici willen scoren bij het publiek en dat kan alleen via de media. Als ze zich hard maken voor een zaak is dat alleen maar gunstig”, zegt Van Venetië. Dat vindt Hopma ook. “Ongeveer drie keer per jaar hebben we de media benaderd. Nog even hebben we gedacht om een landelijke actie te houden, maar die is van de baan nu er eindelijk iets gedaan wordt.”
Voor resultaat is een lange adem nodig. “Ondernemers moeten niet verwachten dat waar ze voor lobbyen binnen een paar maanden geregeld is”, aldus Van Venetië. Dat ondervond Hopma, die drie jaar lang de gemeente moest beïnvloeden. “Maar, als we er niets aan gedaan hadden was er nog niets van de grond gekomen.”
“Ondernemers hebben de beste eigenschappen om te lobbyen. Zij kunnen een product verkopen en zijn goed in onderhandelen. Die talenten kunnen ze inzetten om een maximaal resultaat uit een lobby te halen”, zegt Van Venetië. “Samenwerken kan veel opleveren. Ga niet in je eentje lobbyen, maar zoek bondgenoten”. Zo zijn de Dordtse ondernemers ook te werk gegaan. Hopma: “Nu moeten we alleen onze achterban nog op de hoogte stellen van het succes.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lobbylessen

– Overtuigen. Een lobbyboodschap moet indruk maken. Wees daarom helder, beknopt, onderscheidend en geloofwaardig
– Plannen. Roekeloos te werk gaan levert weinig op. Maak een plan waarin de boodschap, vrienden en vijanden, en een actieplan in staan
– Binnenkomen. Help politici aan ideeën waar ze wat aan hebben om hun eigen positie te verbeteren. Nodig ze uit voor een gesprek
– Oudjes. De verleidingstechnieken van Ovidius en de nonchalance van Castiglione zijn volgens ‘Het Grote Lobbyboek’ nog steeds actueel
– Cadeaus. Een politicus uitnodigen voor een diner kan best. Afhankelijk van het belang dat op het spel staat kun je een cadeau aanbieden