Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Geen verdere samensmelting Air France-KLM’

PARIJS (ANP) - Samenvoeging van kantoorfuncties bij Air France-KLM levert niet de kostenbesparingen op waarmee de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep de concurrentieslag gaat winnen. Dat zei topman Pieter Elbers van KLM donderdag tegen het ANP.

,,We moeten ons focussen op grote besparingen”, zei Elbers. ,,Door de dagelijkse operatie slimmer en handiger aan te pakken valt veel meer winst te behalen dan door links en rechts te besparen op bijvoorbeeld het aantal juristen op het hoofdkantoor.”

Het moederbedrijf in Parijs wilde graag meer kantoorafdelingen van Amstelveen naar Parijs te halen. Elbers werkte daar evenwel niet aan mee. ,,Op veel terreinen werken we prima samen, en dat levert aan beide kanten zeker voordelen op, maar er zijn grenzen aan wat je centraal kunt regelen”, zei hij.

Voordelen

Elbers ziet nog wel aanvullende voordelen die gehaald kunnen worden uit de samenwerking, maar denkt daarbij bijvoorbeeld aan het overnemen van elkaars ideeën om efficiënter te werken. Verdere integratie van Air France en KLM op holdingniveau vindt hij niet nodig.

Elbers wees erop dat op het hoofdkantoor van KLM in Amstelveen maar circa achthonderd mensen werken. In totaal heeft de luchtvaartmaatschappij zo’n 33.000 mensen in dienst. ,,Daar zit dus echt niet het merendeel van de kosten.”

Belangrijke slag

KLM heeft volgens Elbers de afgelopen jaren al een belangrijke slag gemaakt. Het bedrijf krijgt met hetzelfde aantal mensen 8 procent meer gedaan dan pakweg drie jaar geleden. ,,We zijn op het goede pad”, zei hij. ,,Maar er moet nog meer gebeuren. We gaan dus door, en zetten misschien zelfs een stap verder.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De verbeteringen die KLM realiseert, moeten echter wel het eigen bedrijf ten goede komen.,,We vragen veel van het personeel”, zei Elbers. ,,De KLM’ers zijn zeker bereid een bijdrage te leveren, maar wel aan iets waar ze zich in herkennen.”