Stef van Grieken begon zijn Google-carrière bij Google Maps, waar hij de verkeersinformatie aan toevoegde. Daarna zorgde hij ervoor dat ook auto’s werden voorzien van Android, het mobiele besturingssysteem dat momenteel draait op zo’n 2,5 miljard smartphones. Momenteel werkt Van Grieken bij de onderzoeksafdeling Google AI, waar hij zich toespitst op kunstmatige intelligentie.
Deze serie kwam tot stand in samenwerking met het consulaat-generaal in San Francisco, dat Nederlandse ondernemers met het programma Holland in the Valley helpt bij hun sprong naar de Amerikaanse markt. Overweeg je die stap ook? Raadpleeg dan het Silicon Valley Playbook.
Van Grieken is een van de leden van Holland in the Valley, een netwerk van en voor Nederlandse ondernemers in Silicon Valley. Van Grieken ziet drie belangrijke uitdagingen voor Nederlandse nieuwkomers: het vinden van (technisch) personeel, het sluiten van partnerships en het vinden van investeerders.
Experts
Wat kapitaal betreft, kan het handig zijn om eerst experts te vinden, bijvoorbeeld op het gebied van biotech of marketing, en een aantal van die experts een relatief klein bedrag te laten investeren. Met die experts op zak kom je vervolgens makkelijker binnen bij investeringsfondsen.
Potentiële medewerkers zijn er genoeg in Silicon Valley, maar als nieuwkomer heb je vaak nog genoeg geld om ze aan te nemen en concurreer je met veel grotere bedrijven, beaamt Van Grieken. “Maar je kunt ze vaak wel een interessant probleem geven om aan te werken. De startups die hier het beste in zijn, die inspireren mensen om bij hun te komen werken.”
Dankzij een paar topuniversiteiten kan Nederland Silicon Valley verrijken met een hoop kennis, denkt Van Grieken. “En Nederlanders werken hard en denken internationaal.” Maar op ondernemersgebied valt er in Nederland nog wel wat te winnen, vermoedt hij.
Lees ook:
Leiderschapslessen uit Silicon Valley: ‘Organiseer je team rondom de meest impactvolle mensen’ (MT.nl)
Waarom je jezelf in de VS geen scaleup moet noemen, maar gewoon startup