Kun je ondernemen leren? Velen denken van niet. Ook ik was daar lange tijd sceptisch over. Ik zag ondernemen altijd als een soort magische combinatie tussen risicoperceptie en ambitie, maar niet als iets dat je kunt leren. Je bent ondernemer of je bent het niet. Toch is dat gek. We sturen wel onze werknemers naar allerlei opleidingen, maar zelf zijn we kennelijk uitgeleerd. Ik vind het niet verstandig. Water stinkt, ik bedoel, water dat lang stilstaat stinkt. En dat geldt ook voor ondernemers.
Wakker
Ik werd pas na tien jaar ondernemerschap wakker. Op aandringen van mijn coach schreef ik me in 2003 in voor een ondernemersklasje op MIT te Boston. Drie jaar lang met vijftig groeiondernemers een klein weekje per jaar onszelf laten bijspijkeren over zaken als cashmanagement, creëren van een succesvolle bedrijfscultuur, slim aannemen van talent en het bouwen van performance indicators. Dat had ik eerder moeten doen. Het was confrontatie en inspiratie. Ik begreep dat de meeste fouten en crises die ik in die tien jaar daarvoor had (mee)gemaakt logisch en voorspelbaar waren geweest. Vanaf zo’n 15 man personeel heb je nu eenmaal andere systemen en processen nodig. Het is ook logisch en voorspelbaar dat je marge terugloopt in de lastige fase tussen 20 en 50 man. En het is ook overduidelijk dat je jouw eigen leiderschapsrol moet aanpassen als je dan verder wilt groeien. Althans, nu is dat duidelijk. Had ik het maar eerder geweten.
Inzicht
Het bracht me ook het inzicht hoeveel er nog te leren was en hoeveel dit onze business verder kon versnellen. Alles is al een keer uitgevonden. Er zijn onuitputtelijke bronnen met informatie hoe je beter kunt zijn dan je concurrentie, sneller kunt groeien en met een paar handgrepen meer winst kunt maken. Mijn visie op opleiding en training is sinds die eerste week volledig om. Als leider van een club gaat het niet om de uren die je werkt. Jouw rol draait om mensen inspireren, vooruitkijken en goede beslissingen nemen.
Niet iets dat je vanuit jezelf tot in het oneindige kunt. Daarvoor moet je jezelf continue ontwikkelen door te leren, te lezen en jezelf te laten inspireren. Het ‘heilige vuur’ moet immers blijven branden. Dat kun je niet alleen. Aan jezelf blijven werken is lastig. Je bent altijd druk en niemand die je even wakker schudt. Ondernemers houden immers geen jaarlijks functioneringsgesprek met zichzelf. Ben je eindelijk zover, is er geen tijd. Maar wat ruik ik hier nu toch?
Over Kees de Jong:
Kees de Jong (39) is medeoprichter van BBI Group, Blauw Research, Bloomerce (SSI), GDCC en YourNews en voorzitter van de Entrepreneurs’ Organization Chapter Nederland.