Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gaspedaal vs Wegener: derde ronde

Gaspedaal.nl gaat in hoger beroep tegen de uitspraak in een bodemprocedure die werd aangespannen door uitgeverij Wegener. "Het is goed voor de internetbranche als er eindelijk eens duidelijkheid komt over wat wel en niet mag."

Internetondernemer Jan-Willem Tusveld geeft zich niet zomaar gewonnen. Na een gewonnen kort geding en een verloren bodemprocedure maakt hij zich klaar voor een derde juridische confrontatie met uitgeverij Wegener.

 

Die spande de beide eerdere rechtszaken aan omdat Tusvelds autosite Gaspedaal.nl gegevens gebruikt van Wegeners Autotrack.nl. De vraag is natuurlijk of dat mag. Dat bleek af te hangen van de vraag of Wegener schade ondervindt van de gereproduceerde data. De kort gedingrechter vond van niet, maar in de bodemprocedure werd anders besloten.

 

Schade

Onterecht, stelt mr. P.H.J. Nij Bijvank van
KienhuisHoving advocaten in Enschede, die Gaspedaal vertegenwoordigt: “GasPedaal is een zoekmachine die slechts
beperkte delen van autoadvertenties van onder meer AutoTrack weergeeft. Volgens de databankenwet kan in dat geval alleen van inbreuk sprake zijn als de exploitant van een databank ongerechtvaardigde schade lijdt. Indien Wegener schade lijdt, dan zal dit aangetoond moeten worden. De rechtbank mag daar niet zomaar vanuit gaan. Daarnaast zijn wij van mening dat het
opvragen en hergebruiken, voor zover daar sprake van is, niet zoals de Databankenwet voorschrijft, op systematische wijze gebeurt. Daarom is er naar onze mening geen sprake van inbreuk op het databankenrecht van Wegener.”

 

In gesprek met Sprout vult Tusveld aan: “Wat wij doen, is gewoon toegestaan vinden wij.” Hij wijst er op dat het internet bol staat van sites die op vergelijkbare wijze handelen. “De uitkomst van dit hoger beroep is heel belangrijk. Het is goed voor de internetbranche als er eindelijk eens duidelijkheid komt over wat wel en niet mag. Het is vervelend dat wij in die duidelijkheid moeten investeren.”

 

Juridische kosten kunnen inderdaad flink oplopen en zijn soms al voldoende om ondernemers uit het veld te slaan. De rechtszaken gaan dan ook ten koste van de inkomsten uit Gaspedaal.nl. Dus levert het eigenlijk wat op, zo’n autozoeksite? “We zijn de laatste tijd heel hard gegroeid en hebben nu zo’n 500.000 bezoekers per maand. De juridische kosten kunnen we daaruit wel betalen, maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat Gaspedaal een rendabele onderneming wordt.”

 

Serie-ondernemer

Mocht dat niet lukken, dan kan Tusveld in ieder geval nog leunen op een aantal andere ondernemingen, waaronder Huizenzoeker en hoofdzaak Vinden.nl. Met die laatste onderneming gaat het goed, aldus Tusveld: “We staan nu op de tweede plaats van zoekmachines in Nederland, na Google. Dat betekent een marktaandeel van meer dan twee procent. Dat lijkt niet veel, maar vrijwel iedereen zoekt op internet, waardoor het toch een interessante markt is.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Overigens weet Tusveld ook met Vinden.nl de nodige controverse op te wekken. Onlangs spanden zowel Joop Braakhekke als Katja Schuurman een kort geding aan vanwege een reclamecampagne op de radio waarin zij werden gepersifleerd. Tusveld besloot dat hij al genoeg juridische hoofdbrekens had aan Gaspedaal.nl. “We zijn maar gestopt met de campagne. Het had weinig zin om hem door te zetten. Bovendien: het leverde zoveel commotie op, we waren dagenlang in het nieuws.” De campagne zal vanaf volgende week opnieuw worden gestart, in een herziene versie