Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gaan debiteuren eindelijk sneller betalen?

De digitale nota werd ruim een jaar geleden met veel bombarie aangekondigd. Het elektronische systeem zou het betalingsverkeer vereenvoudigen. Tot nu toe maken slechts 25 bedrijven gebruik van het systeem. ABN Amro en de Postbank beloven beterschap.

Het klinkt goed: uw klanten zien en betalen hun rekening direct vanuit ‘internetbankieren’. De Rabobank ontwikkelde hiervoor in samenwerking met TNT een systeem – de Notabox. De techniek is inmiddels een jaar in de lucht, niet meer dan 25 redelijk grote bedrijven maken ervan gebruik. Dat gaat veranderen. Na veel vertraging kunnen nu ook klanten van ABN Amro digitaal factureren. De Postbank volgt deze zomer.

  

Door de komst van ABN Amro kan nu bijna de helft van de bankklanten digitaal rekeningen betalen en ontvangen. Als de Postbank daar later dit jaar bij komt, stijgt de dekking naar bijna negentig procent. Over aansluiting van de overige tien procent is nog niets bekend, wel wordt gesproken met de SNS bank.

 

Het aansluiten van ABN Amro en de Postbank liep flinke vertraging op. Meer dan een jaar zelfs. “De Postbank wil deze zomer beginnen. Een exacte datum is nog niet bekend”, zegt woordvoerster Marie-Louise Oster-Mazel. ING-klanten komen volgens haar daarna aan de beurt. Ze erkent de vertraging. “De verklaring dat het langer duurt is dat we hier heel zorgvuldig mee willen omgaan.”

 

Proefbedrijven

Onder de bedrijven die nu al gebruik maken van het systeem zijn verzekeraars, energiebedrijven en internetproviders, maar ook de Gemeente Almere, Wehkamp en de VPRO werken met de digitale nota. Binnenkort wordt Microsoft aangesloten.

 

Waarom heeft het zo lang moeten duren? De voordelen zijn duidelijk: klanten betalen sneller als ze met een paar kliks in hun vertrouwde internetbankomgeving rekeningen kunnen bekijken en betalen.

 

Nadeel: het werkt alleen voor klanten bij de aangesloten banken. Hoe meer banken deelnemen, hoe makkelijker het wordt om betalingsverkeer volledig digitaal te laten verlopen. Nu het bereik groeit, wordt de digitale nota ook voor kleinere bedrijven aantrekkelijker. “Het kip-ei-probleem is dan opgelost”, denkt Product manager Chris Tanahatoe van TNT Post.

 

TNT

Het postbedrijf pikt een graantje mee als het digitale nota-systeem een succes wordt. TNT biedt voor bedrijven die meer dan tweehonderd facturen per maand versturen zogeheten ‘Factuurservices’. Vanuit bestaande boekhoudpakketten kunnen digitale nota’s worden verstuurd. “MKB’ers kunnen kiezen: voor de digitale nota via internetbankieren, of ze laten hun facturen door ons printen, of ze kiezen ervoor om klanten hun facturen te tonen op hun eigen site”, aldus Tanahatoe. Voor MKB’ers kost het via de Factuurservices een halve euro per factuur, ongeacht het aantal.

 

Naast TNT Post bieden billingproviders Bluem en Billington een vergelijkbare service.

 

Brigitte Seegers, woordvoerster van de ABN Amro, zegt dat bedrijven die ABN-klant zijn zich vanaf nu kunnen melden voor een aansluiting op het digitale nota-systeem. Zij hoeven zich niet apart bij de Rabobank aan te melden.

 

Kosten

De klant betaalt voorlopig niets extra’s voor digitale nota’s. Dat is logisch: hier valt voor bedrijven een kostenbesparing te halen. Steeds meer bedrijven rekenen inmiddels wel extra kosten als een klant kiest voor een papieren acceptgiro. Heeft die zijn langste tijd gehad? Tanahatoe: “Als ook de Postbank is aangesloten, kan het snel gaan. Medio 2009 is de digitale nota helemaal ingeburgerd.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

auteur: Tonie van Ringelestijn