Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fuel: Zelf inpakken?

WEB Als een webwinkel groeit, slokt het inpakken van waren veel tijd op. Tijd voor een fulfillmentpartij.

Fulfillmentpartijen bieden outsourcingdiensten aan als opslag van je voorraad, inpakken van je orders, de pakketjes bij je vervoerder aanleveren en soms ook administratie of het oplossen van klantvragen  De tarieven van de inpakkers worden op verschillende manieren vastgesteld, zoals op basis van een bedrag per verzonden pakket, een vast bedrag voor opslag of een percentage van de omzet. Welke manier van afrekenen interessant is, hangt van het verzendvolume en het type product af. 

 

Het fulfillmentbedrijf  eWarehousing deed onderzoek naar de rol van haar diensten. Hieruit blijkt dat tachtig procent van kleinere webshops (minder dan 100 orders per maand) nooit heeft overwogen om de logistiek uit te besteden. Omdat men niet weet dat dat kan of denkt dat het te duur is. Van middelgrote webshops (100-500 orders per maand) doet negentig procent de logistiek zelf, maar wel veelal op een andere lokatie dan thuis en met hulp van derden of personeel. Van webwinkels die overwegen om het uit te besteden, maar nog niet hebben gedaan, is de belangrijkste reden dat men de controle zou verliezen. Minder dan tien procent denkt te kunnen besparen op verzendkosten door fulfillment uit te besteden.

 

Is uitbesteden dan zo duur?

Martin Bongers van fulfillmentbedrijf Iceberg geeft aan dat veel webshops in hun groei beperkt worden omdat ze de kosten van eigen uren niet meetellen. Coert Knijnenberg van concurrent Nic Oud benadrukt dat je kunt meeliften op het verzendvolume van je fulfillment partij. Je kunt daardoor fors besparen op je verzendkosten.

 

De voordelen van uitbesteden

Niet alleen de outsourcers maar ook de webwinkeliers noemen vooral de tijdsbesparing. Verder noemen de dienstverleners ook het voordeel van variabele kosten. Als je wisselende verkoopvolumes hebt, dan zijn de vaste kosten van je opslagruimte en personeel vervelend.  Bij uitbesteding is dat minder.

 

Knijnenberg vertelt verder dat je de klant vaak een betere service kunt leveren bij uitbesteding. Nic Oud heeft een ‘interne TNT post balie’. Daarom kunnen de bij haar aangesloten webwinkels hun klanten beloven dat de bestelling van vanavond morgen al in huis is.

 

Als een winkel heel veel verschillende artikelen aanbiedt met een lage omloopsnelheid, kan outsourcen te duur worden. Een andere oorzaak voor hoge rekeningen kan het aanbieden van ‘volumineuze artikelen met weinig waarde’ zijn. Wanneer zo’n dienstverlener jouw zakken piepschuim moet opslaan heeft hij zo veel ruimte nodig, dat hij kosten zal doorberekenen. Anderzijds zal je zelf ook ‘opslagkosten’ hebben als je het inpakken binnenshuis doet.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Michel Willems, One-stop-webshop

Meer over e-commerce? www.expertlog.nl