Als je op de leeftijd komt dat je je jongensdroom om het Nederlands elftal te halen, moet laten varen, blijft een andere jongensdroom binnen bereik: eigenaar van een kroeg worden. Aan een gracht in de Haagse binnenstad kan het voor vijfduizend euro. De eigenaren van het Ondernemerscafé zijn 31 Haagse ondernemers. “Het is leuk om een café te hebben en het is een enorme verrijking van je netwerk,” noemt Richard Stoop de drijfveren van de meeste eigenaren. Stoop, in het dagelijks leven zelfstandig financieel adviseur, is één van de initiatiefnemers. Chief Storytelling Officer staat er op zijn kaartje.
Meer dan een ton
Drie jaar geleden kwam hij met twee vrienden op het idee. Nadat 21 ondernemers vijfduizend euro hadden ingelegd, begonnen de drie een locatie te zoeken. Aan de Hooikade in het centrum van Den Haag vonden ze een voormalig Grieks restaurant, dat ze met hulp van de aandeelhouders in de avonden en weekenden verbouwden.
“We hadden geen van allen ervaring in de horeca, tenminste niet als ondernemer, dus we hebben alle beginnersfouten gemaakt.” Eén van die beginnersfouten was de inschatting dat ze slechts een ton nodig hadden om een café te starten. “Dat bleek eigenlijk veel te weinig, maar – je bent ondernemer of je bent het niet – als het moet, dan lukt het wel.”
De eigenaren zijn advocaten, een standbouwer, een drukker, een cateraar en een aannemer, om er een paar te noemen. Het begon met 21 aandeelhouders, nu zijn het er 31 en het Ondernemerscafé wil binnenkort naar de vijftig. Het betekent dat de eigenaren van het eerste uur hun aandeel procentueel zien verwateren, maar omdat de zaak intussen een paar keer meer waard is geworden, is de waarde van hun aandeel in drie jaar verdubbeld.
Handig, die advocaten
Aan één van de hoge borreltafels zitten ondernemers Erik de Grauw en Pierre Kleine Schaars. Kleine Schaars heeft onder andere een café in Miami. De Grauw heeft zes bedrijven. Hij verkoopt maatpakken en doet kwaliteitsmanagement in de horeca. De twee behoren tot de harde kern en komen vaak drie keer per week. Terwijl ze vertellen wat het ondernemerscafé hen brengt, begroeten ze af en toe een binnenkomende klant “Dit is één van de twee advocaten onder de eigenaren,” introduceert Kleine Schaars één van hen. “Handig, we hebben één advocaat voor civiele zaken en één voor strafrechtzaken.”
Naast het zichtbare plezier dat beiden hebben in het feit dat ze in hun eigen kroeg zitten, is het belangrijkste voor hen het enorme netwerk dat ze hier hebben. “Er ontstaat hier veel handel,” zegt De Grauw. Uiteraard lopen er veel mede-eigenaren in zijn pakken. In de inrichting van het café wijst hij aan hoe verschillende café-eigenaren/ondernemers hebben bijgedragen: het geluidssysteem is van de één, de beamer, die voor bewegend schilderij van een waterval projecteert, van een ander. De oranje lijst om het schilderij is door de lijstenmaker onder de eigenaren geleverd.
“Zoals op internet user generated content een trend is, hebben wij een user generated bar,” zegt Stoop, “achter alles wat je hier ziet, van het bewegende schilderij en de borreltafels tot de menukaart zit een verhaal.”
Binnenkort hoopt Stoop een Ondernemerscafé Rotterdam te openen. De locatie is al gevonden: de Lloydpier aan de Maas, in de buurt van de Euromast. Om te kunnen beginnen met verbouwen zoekt hij ditmaal vijftig ondernemers die elk vijfduizend euro willen inleggen. Daarna moeten nog vijftig Rotterdamse aandeelhouders volgen. De ambitie van Stoop is om met een franchiseformule vijftien ondernemerscafés in alle grote stedelijke gebieden te openen. Het zou kunnen dat de ondernemer dan fulltime horecaondernemer wordt: “Dat is wel een droom.” (MvB)