Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fuel: Beste, slechtste beslissing

Thomas Joosten (39) is directeur van affiliate marketing netwerk M4N. Toen hij in oktober 1999 startte was hij de eerste die in Nederland de affiliatemarkt betrad. Nu draait het bedrijf 220 miljoen Euro omzet en heeft het samenwerkingsverbanden met meer dan 5.000 affiliates, die 20.000 website/nieuwsbrieftitels beheren. M4N groeit jaarlijks met meer dan 60 procent.

 

 

Beste…

De beste beslissing die ik ooit heb genomen is om onze software zelf in huis te gaan ontwikkelen. Affiliate marketing stond in 1999 in de kinderschoenen en de investering in software was enorm. We lieten de software in eerste instantie ontwikkelen door een externe partij, maar dat viel enorm tegen. De snelheid en kwaliteit lieten te wensen over omdat de partij in kwestie meer  aandacht had voor andere projecten. Toen hebben we de stekker uit het oude platform getrokken om de software zelf te ontwikkelen. Sinds de introductie van http://www.zanox.com/nl/wat-we-bieden/affiliate-marketing, wat in eerste instantie alleen een naam was voor de software, zijn we enorm gegroeid. We kunnen sneller schakelen als klanten aanpassingen in de software wensen. Op internet zit het succes in de uitwerking van details, niet alleen de grote lijnen. Daarom is het van cruciaal belang dat programmeurs en commerciële mensen samenwerken en nadenken wat de gebruiker wil. Deze beslissing was op dat moment in die fase de juiste. Ik weet niet of je altijd de gehele software in huis moet willen doen.

 

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Slechtste…

Achteraf gezien hadden we ons beter meteen op de internationale markt kunnen richten als het gaat om ontwikkeling van de software, omdat dan de Return on Investment veel hoger zou zijn geweest. Zowel ons businessmodel als onze software is enorm schaalbaar, waardoor we het internationaal in hadden kunnen zetten. De investeringskosten voor softwareontwikkeling verdienen zich dan sneller terug. Inmiddels zijn we wel markleider in de Nederlandse markt en kunnen we voor de Nederlandse corporate klanten zoals Ohra, ABN AMRO en Wehkamp wel die aanpassingen maken die voor hen relevant zijn. We merken  dat we, doordat we de software in huis ontwikkelen, flexibeler zijn dan concurrenten en daarmee een groot voordeel hebben.